​Katrin Stjernfeldt Jammeh välkomnar Metabolt centrum till Malmö

​Katrin Stjernfeldt Jammeh välkomnar Metabolt centrum till Malmö

Region Skåne och Lunds universitet presenterade i dag att de tillsammans med näringslivet ska skapa ett metabolt centrum på Sus i Malmö. Centret riktar in sig på att förebygga, vårda och forska om diabetes och diabetesrelaterade sjukdomar. Kommunstyrelsens ordförande i Malmö, Katrin Stjernfeldt Jammeh, välkomnar satsningen.

– Det här är ett glädjande besked. Det är en välkommen investering i Malmö, men allra mest är det en viktig investering i människors hälsa och välbefinnande. Problemen med diabetes växer inte bara i Malmö utan i hela världen och det krävs mer forskning och fler förbyggande insatser. Här kan Metabolt centrum spela en viktig roll, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Medeon.

– Placeringen i Malmö är strategiskt viktig och blir en ny, betydelsefull byggsten i arbetet med att utveckla och stärka regionens kluster inom Life Science. Till den världsunika forskningsmiljön som finns på Clinical Research Centre på Sus skapas nu goda förutsättningar att knyta till sig alla de viktiga näringslivsaktörer inom läkemedel, medicinteknik, bioteknik och hälsa som redan finns i regionen inom området diabetes och diabetesrelaterade sjukdomar. Det i sin tur skapar fantastiska möjligheter att attrahera kapital, nya företag och arbetstillfällen till regionen vilket ligger helt i linje med Malmös engagemang inom Life Science genom Medeon, säger hon.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 040-34 11 06