Krunegård, Kidjo, Karlsson, Boman, Rival Sons & Helt Off till Malmöfestivalen!

Krunegård, Kidjo, Karlsson, Boman, Rival Sons & Helt Off till Malmöfestivalen!

Från rock och pop till folkmusik, världsmusik och reggae. Internationellt och svenskt. Rutinerat blandat med ungdomlig entusiasm. Vi ger er följande artister:

ALICE BOMAN
Många har häpnat över hennes lågmälda, hemsnickrade popvisor som släpptes precis som de var i EPn "Skisser". Från Studio Möllan ut i Europa och hem igen till Malmö och vår hemmafest.

FICKLE FRIENDS
Brightonbandet som vält internet med sin sommarvarma nytolkning av 1980-talets Nya Vågen-pop. I maj släpptes deras debut-EP "Velvet". Försök att stå till, det går inte.

RIVAL SONS
Bluesrock när den är som bäst. Long Beach-bandets sound sägs påminna om storheter som Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Deep Purple, The Doors, Free och Bad Company. Det märks. Och det hörs. Rock & roll säger vi!

ANGELIQUE KIDJO (BEN)
Från Benin kommer Grammybelönade världstjärnan och UNICEF-ambassadören Angelique Kidjo till Malmöfestivalen. Kidjo är en lysande världsstjärna med en nu trettio år lång karriär i ryggen. En karismatisk artist med en urstark röst, stor scenpersonlighet och utstrålning som blandar dansanta afropoprytmer med vacker och vemodig folkmusik från Benin. Senaste skivan EVE är en hyllning till den afrikanska kvinnans kamp i en ojämställd värld.

MARKUS KRUNEGÅRD
Norrköpingssonen och popgeniet Krunegård kommer tillbaka till Malmöfestivalen för första gången sen 2009. Ä-n-t-l-i-g-e-n!

SOPHIE ZELMANI
Till Malmöfestivalen kommer Sophie Zelmani med två albumsläpp i bagaget det senaste året. Akustisk musik när den är som vackrast. Rekommenderas varmt!

TOMAS ANDERSSON WIJ
Journalisten som blev Singer-songwriter och förtrollar lyssnarskarorna med sina berättelser om livet och den svenska landsbygden.

PALE HONEY
Ta varmt emot den minimalistiska rockduon från 031-land. Intensivt men ändå skönt tillbakalutat. Skriv upp och kom ihåg!

MATTHEW E WHITE
Förförisk och modern americana som även flirtar ohämmat med rockpoeter och svulstiga soulslingor från förr. Whites gentlemannamässiga psykedelia har fått musikvärlden att tappa hakan.

HELT OFF
Världens största hemmafest behöver Världens bästa reggae. Från Skåne dessutom. Fint som snus!

SOFIA KARLSSON
Finstämd, vacker och noga utmejslad folkmusik blandat med poptoner och allvarsamma texter.

JOSEF SALVAT (AUS)
Australiensisk stigande stjärna bland moderna popcrooners, med London som bas. Solitära popballader uppbyggda kring piano och atmosfäriskt elektroniska beats.

ZHALA
Zhala själv beskriver sin musik som kosmisk pop och religiöst rave. Nyskapande och rytmiskt med stor rymd.

Kontakt:
Pella Ström, projektledare Malmöfestivalen, 0738-515335
Jakob Svensson, musikbokare Malmöfestivalen, 0733-158420

Utsänt av:
Johan Fridh, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, 0709-341422.