​Långt julfirande i city

​Långt julfirande i city

Årets julfirande i Malmö city blir längre än på flera år. Från att tidigare varit centrerat kring Gustav Adolfs torg sträcker det sig i år ända från Stortorget till Triangeln.

Allt som hör till julen, och lite till, kommer vara på plats. I år presenteras dessutom flera nyheter.

– Julfirandet i city har en tradition av att locka mycket folk. Det är därför extra kul att i år kunna presentera flera nyheter och bjuda på ännu mera julstämning, säger Petra Elmquist, Malmö stads projektledare.

­

Lucia kröns och julljus tänds 29/11

Julfirandet startar storslaget på Gustav Adolfs torg den 29/11 då julljusen tänds och med tal av kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt-Jammeh som i år också kröner årets Lucia.

Den 12/12 startar sedan julprogrammet i city med julmarknad och julverkstad på Gustav Adolfs torg.

– Det kommer på flera sätt vara ett traditionellt julfirande med pyssel, framträdanden och julmys. I julverkstaden sker flera av aktiviteterna och där kan även alla barn, och vuxna, hälsa på hos Tomten och Tomtemor, säger Petra Elmquist.

Jultåget ger trötta ben skjuts

En av årets flera nyheter är ”jultåget”. Ett tåg i miniformat som tar resenärerna genom hela julfirandet mellan Stortorget och Triangeltorget. På Davidhallstorg placeras en stor glascontainer med ett magiskt vinterlandskap och på Stortorget byggs det upp ett fotoplank med oväntat vintermotiv.

Dessutom kommer Kärleksgatan pyntas med kärleksfulla dekorationer och således verkligen göra skäl för sitt gatunamn.

Den 15 – 19 december ges alla kulturutövare möjligheten att vara en del av julfirandet och nå ut till en stor publik. Klockan 12 – 19 varje dag den 15-19 december är det nämligen ”öppen scen” på musikpaviljongen på Gustav Adolfs torg och då får vem som helst framföra nästan vad som helst från scenen.

För mer information se www.malmo.se/jul.

För mer information kontakta:

Petra Elmquist, projektledare gatukontoret, 0709-341562

Andreas Ivansson, ansvarig kommunikatör, gatukontoret, 0709-341271