Laborera i teckenspråkets värld på Malmö Museer

Laborera i teckenspråkets värld på Malmö Museer

Nu intar den malmöbaserade scenkonstgruppen Kollaborativet Malmö Museer. ”Det som rör oss” är en blandning av installation och föreställning där besökaren bjuds in att uppleva och leka med svenskt teckenspråk.

Välkommen till pressvisning: 3 maj kl 10.00 på Slottsholmen, Malmö Museer. Deltar gör Ellen Spens, initiativtagare till projektet.

Installationen är ett vandrande laboratorium där man tas genom rum som på olika sätt aktiverar våra sinnen och förkroppsligar teckenspråk. Produktionen är en del i Kollaborativets Arvsfondsprojekt ”…när vi lyser för varandra”. Projektet syftar till att öka teckenspråkiga barn och ungas delaktighet i kulturlivet, samt att sprida kunskap om teckenspråket och dess möjligheter.

“Det finns fortfarande fördomar om att teckenspråk skulle försena istället för att berika det talade språket, vilket är en paradox när tvåspråkighet i övrigt förordas”, säger Ellen Spens, initiativtagare till projektet.

Visningar för allmänheten på lördagar
Upplevelsen vänder sig till alla åldrar från och med sju år, oavsett funktionsvariation och förkunskap i teckenspråk. En visning behövs för att ta del av och tillgodogöra sig upplevelsen, och lördagar mellan den 7 maj och 9 juni (samt 10 maj och 6 juni) är den öppen då den visas den för allmänheten kl. 11.00 och 14.00. Grupper kan boka en visning på vardagar kl. 9.30 och 12.30.

Projektet genomförs med stöd av Allmänna Arvsfonden, Kulturrådet, Kultur Skåne, Lunds Kommun och Sparbanksstiftelsen.

Välkommen till pressvisning
3 maj kl. 10.00 på Slottsholmen, Malmö Museer. Deltar gör Ellen Spens, initiativtagare till projektet.

Invigning
Lördag 5 maj 2018 kl. 14.00. Gyllingsalen, Slottsholmen, Malmö Museer.
Josefine Floberg, utställningschef Malmö Museer, hälsar välkommen och Ellen Spens, projektledare Kollaborativet, invigningstalar. Teckenspråkstolk finns på plats.

• Helene Ceplitis, utställningsintendent Malmö Museer, tel. 0729-68 12 65
  • Ellen Spens, projektledare Kollaborativet, tel. 0708-68 98 16

Pressmeddelandet utsänt av kommunikatör Louise Andersson, Malmö Museer/Kulturförvaltningen, louise.m.andersson@malmo.se .

Malmö Museer får stöd från Region Skåne.