Friisgatan som gågata. Foto: Jimmy Arvidsson

Malmö bäst igen på hållbart resande

Åter igen prisas Malmö Stad av EU-kommissionen för sitt arbete med hållbart resande. Arrangemanget ”Fri på Friisgatan” då Friisgatan var gågata i september 2016 har tillsammans med stadens satsningar på hållbart resande imponerat på EU-kommissionens jury som tilldelat Malmö priset ”European mobility week award”.

Malmö som cykelstad och stadens fokus på cykeln som ett hållbart transportmedel har särskilt uppmärksammats av juryn. Under ”Mobility week” visade Malmö hur en stadsmiljö kan upplevas med färre bilar. Friisgatan, från S:t Johannes kyrka till Folkets park utformades till fördel för fotgängare och cyklister.

- Jätteroligt att Malmös hållbara resande prisas. När vi växer med 5000 nya invånare om året behöver vi tänka nytt och att få uppmuntran för det ger arbetet energi , säger Andreas Schönström ordförande i tekniska nämnden (S).

Märta Stenevi (MP), kommunalråd med asnvar för stadsbyggnadsfrågor, var på plats i Bryssel den 20 mars för att motta priset från ansvarig EU-komissionär Violeta Bulc.

- Det är självklart roligt att Malmös arbete med hållbart resande uppmärksammas. I en växande stad är det extra viktigt att ha fokus på hållbar utveckling. Tidigare har biltrafiken i Malmö tillåtits öka. Den utvecklingen har vi i kommunledningen bestämt oss för att bryta. Målet är tydligt, andelen som väljer bilen för att ta sig fram i staden ska inte öka – trots att Malmöborna blir fler. Det gör vi genom att satsa på kollektivtrafik, cykel- och gångtrafikanterna, säger Märta Stenevi (MP) kommunalråd med ansvar för stadsbyggnadsfrågor.

De två andra finasliterna var Lissabon och Skopje.

European Mobility Week är ett europeiskt initiativ för att underlätta och uppmuntra till hållbara resor och transporter. Juryn har tagit ställning till 63 ansökningar från 23 EU-länder. Totalt genomförde 2427 städer en trafikantvecka. Mer information om priset finns här. http://www.mobilityweek.eu/news/?c=search&uid=9ef124c3

2016 prisades Malmö av EU-kommissionen för sin tydliga målbild för hur stadens trafik ska utvecklas och att trafikplaneringen sker nära den övriga stadsplaneringen. (SUMP-awards)

Kontakt:

Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för trafik och miljö 0709-11 68 97

Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnadsfrågor 0732-34 24 82

Karolin Högberg, politisk sekreterare (S) 0708 13 24 54