Skanskas bostadsrättshus på Citadellskajen. Illustration: Kanozi Arkitekter

M​almö får nytt citynära kajstråk

På Universitetsholmen har flera stora byggen förändrat Malmös och Västra Hamnens silhuett rejält. Förra veckan öppnade Studio och nu fortsätter omvandlingen med bostäder, kontor, affärer och förskola på Citadellskajen.

På torsdagen beviljade stadsbyggnadsnämnden de första byggloven för området. Det gäller tre projekt längs vad som ska bli ett nytt centralt promenad- och cykelstråk intill vattnet.

Först ut är den östra delen, närmast centrum. Skanska bygger här dels ett kvarter med 47 bostadsrätter och ett med 44 hyresrätter. Förutom bostäder ska här även finnas serveringslokal och kontorslokal. Dessutom byggs ett kontorshus i sju våningar med butiker i bottenplan, ritat av danska stjärnarkitekten Dorte Mandrup. I samma byggnad ryms också en förskola beräknad för 60 barn och en förskolegård på innergården.

Stadsbyggnadsnämnden beslöt också att inleda ett planuppdrag för två kvarter i den västra delen av området kring Citadellskajen. Här föreslås 70 bostäder, kontor och en livsmedelsbutik som ska ge förutsättningar för bra närservice och en levande gatumiljö.

– Malmös kanaler har länge varit en kostnad mer än en tillgång. Här växer nu en attraktiv miljö fram fram vid Centralen, Malmö Live och högskolan med hundratals bostäder, förskole- och arbetsplatser. Tillsammans med ett fint kajstråk i söderläge bildar de en rättmätig inramning till Malmöhus slottsmiljö och tillgängliggör vårt gemensamma kulturarv för alla Malmöbor, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Citadellskajen är ett bra exempel på den blandade staden som lever dygnet runt, samtidigt som ytterligare ett område vid vattnet öppnas upp för alla malmöbor, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Märta Stenevi 0732 34 24 82
Sofia Hedén 0703 56 41 68