Stärkt konkurrenskraft för hållbara städer och företag via industriell symbios – i Malmö delar vi!

Malmö får stöd från innovationsmyndigheten för att främja industriell symbios

Vi har fått finansiering från Vinnova för att arbeta med projektet Delad energi är dubbel energi. Malin Norling, projektledare på miljöförvaltningen, säger:

"Nu kan staden tillsammans med näringslivet ta nästa steg i att stärka Malmös cirkulära ekonomi och hållbara stadsutveckling via urban och industriell symbios. Precis det som behövs för att fortsätta etablera Malmös symbiosfunktion."

Delad Energi är Dubbel Energi startades 2015 och har idag ett starkt nätverk av aktörer som har skapat både affärer och verktyg för fortsatt främjande av industriell symbios. Genom att parallellt arbeta med ett flertal cirkulära affärsmodeller kommer projektet att stärka stadens och näringslivets hållbara inriktning.

Det handlar om att bygga upp smarta samarbeten och relationer där verksamheter och andra aktörer på nya sätt kan omvandla rest till resurs. Rester kan vara allt ifrån spillväme till utsorterade grönsaker och tomma transportutrymmen...hur kommer de bäst till nytta?

Andra begrepp som speglar samma slags tankegångar är cirkulär ekonomi, grön ekonomi och delningsekonomi. Vi har valt att fokusera särskilt på den delen av den urbana symbiosen som kallas för industriell symbios och som syftar till etablerade samarbeten mellan industrier och verksamheter.

Delad Energi är Dubbel Energi använder industriell symbios som arbetsmetod och affärskoncept för att restflöden ska utnyttjas som innovativa resurser i en cirkulär ekonomi.Delad energi är dubbel energi vill använda industriell symbios-konceptet som ett arbetssätt för stadsplaneringsprocesser och näringslivsutveckling i stor skala.

Projektpartnerns är utöver Malmö stad även VA SYD, SYSAV Utveckling, E.ON, Sustainable Business Hub, Linköpings universitet och WSP. Vi är överens om att:

• Urbana och industriella symbioser skapar sociala, ekonomiska och miljömässiga fördelar.
  • Urbana och industriella symbioser är en självklarhet inom hållbar stadsutveckling – redan idag.

Vill du veta mer?
Hör gärna av dig till Malin Norling som är projektledare och klimatstrateg på Malmö stads miljöförvaltning.

E-post: malin.norling@malmo.se
Telefon: 0706-342084

Pressmeddelandet är utskickat av Emma Ricci som är kommunikatör på Malmö stads miljöförvaltning.

E-post: emma.ricci@malmo.se
Telefon: 073-1535958