​Malmö får urbant sportcenter

​Malmö får urbant sportcenter

I Annelund planeras det för Malmös första urbana sportcenter, ett tränings- och evenemangscenter för parkour, rollerderby, streetbasket och cirkus där unga Malmöbor kan hitta nya intressen eller utveckla gamla. På torsdagen fattade fritidsnämnden beslut om att det ska tecknas hyresavtal med MKB och verksamhetsavtal med intresserade föreningar för att planerna ska bli verklighet.

Föreningar som är aktuella för det urbana sportcentret är Malmö Cirkusskola, basketföreningen Malbas, Quality Runners som sysslar med parkour, gymnastik och cheerleading samt Crime City Rollers, med framgångar inom roller derby. Föreningarna lockar i dag flera hundra aktiva tillsammans och förhoppningen är att ännu fler nu ska få möjlighet att ta del av det som erbjuds.

Stadens urbana sportcenter blir en del av ett kvarter där sport och fritidsaktiviteter redan i dag står i fokus. Grannar blir Klättercentret Skåne som är det största klätterhallen i södra Sverige, Enighet Sportcenter, Sofielunds Idrottshus, Royal Biljard samt Studieförbundet som erbjuder musikscen och replokaler.

– Malmö är en ung, modern och global stad, och de senaste åren har vi sett en snabb tillväxt av urbana sporter. Detta är ett område som vi vill profilera oss inom och därför är det glädjande att nu ta beslut om ett urbant sportcenter, säger Frida Trollmyr (S), kommunalråd och ordförande i fritidsnämnden.

– Det urbana sportcentret blir en modern mötesplats i ett mycket intressant läge mellan Rosengård och Seved, med spännande sporter och verksamheter som kommer att attrahera nya grupper av Malmöbor. Sportcentret kommer absolut att berika föreningslivet, hälsan och mångfalden i Malmö, säger Ala Eddin Al Qut (MP), vice ordförande i fritidsnämnden.

Frida Trollmyr, 0708-31 93 04

Ala Eddin Al Qut, 0762-34 05 35