​Malmö står värd för EM i handboll för herrar

​Malmö står värd för EM i handboll för herrar

Om ett år blir det idrottsfest med internationell prägel i Malmö. Då står staden nämligen värd för EM i handboll för herrar. På onsdagen gav kommunstyrelsen grönt ljus för evenemanget som anordnas i samarbete mellan flera europeiska länder och städer.

EM i handboll går av stapeln i januari 2020 och är ett gemensamt arrangemang mellan Sverige, Danmark och Österrike. Malmö blir arenan för gruppspelet, som också avgörs i Trondheim, Graz, Wien och Göteborg, men också för huvudrundan dit gruppvinnarna tar sig. Själva finalen avgörs i Stockholm.

Utöver allt som krävs för att kunna spela handboll på elitnivå har Malmö stad i uppdrag att anordna en Fan Zone för fans och besökare från hela världen och en skolturnering kallad Lilla EM där elever gör upp om segern.

– Ett arrangemang av den här kalibern bjuder inte bara på fantastiska idrottsprestationer, det ger också mycket uppmärksamhet till Malmö. Det är både roligt och skapar arbetstillfällen. Vi har många gånger visat att Malmö är en evenemangsstad att räkna med, och det här blir ännu ett tillfälle att välkomna besökare från hela världen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

(Ärende 14)