Malmö stad lanserar en ny innovationstävling – Funky Rooms

Malmö stad lanserar en ny innovationstävling – Funky Rooms

Malmö växer i hög takt, människor och företag fortsätter att söka sig till staden. Det ställer höga krav på att bostadsbyggandet kommer igång och att det byggs olika typer av bostäder, så att det finns boendealternativ för alla. Bostadsbyggandet är en betydande del i arbetet att skapa en integrerad, hållbar och hel stad. Mycket måste göras på olika områden och nivåer och en del rör möjligheten att skapa hållbara lägenheter till lägre kostnader.

Malmö lanserar idag Funky Rooms, en arkitektur- och idétävling om innovativa lösningar av kök och hygienrum i små lägenheter. Tävlingen är en del av Malmös långsiktiga satsning på bostadsbyggande – ”Bygg Malmö helt”.

Webbtävlingens syfte är att hitta nytänkande rumsliga och tekniska lösningar på hur kök och badrum kan konstrueras med befintliga funktionella tillgänglighetskrav men på mindre yta och till lägre kostnad. Tävlingen förväntas engagera cirka 20 000 innovatörer och förhoppningsvis generera cirka 100 olika förslag. Samarbetsformer kommer att utarbetas med företag inom branscherna samt högskolor och Sveriges Arkitekter.

Mer om tävlingen går att hitta på www.ungbo.se

– Malmö vill fortsätta ligga i framkant och öppna upp för många att vara med och utveckla framtidens arkitektur på ett sätt så att det byggs bostäder som fler, inte minst unga som söker sitt första boende, har råd att efterfråga. Med det här initiativet vill vi fånga upp kreativa och innovativa idéer, så brett som möjligt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

– Vi konkretiserar nu vår satsning på att få igång byggandet och denna tävling om innovativa lösningar som berör kök och badrum är en viktig pusselbit. Just dessa rum är de som är dyrast att bygga och kan vi hitta nya bra nya lösningar så kan vi också sänka produktionskostnaderna vilket är viktigt för att Malmö ska fortsätta växa hållbart, säger Karolina Skog (MP), kommunalråd i Malmö.

– Malmö behöver fler och billigare bostäder, denna tävling är ett sätt att stimulera billigare byggkostnader utan att sänka kvaliteten, säger Anders Skans (V), gruppledare i kommunfullmäktige

– Malmös satsningar och tankar kring att koppla samman byggande och social utveckling är något som är mycket lovvärt. Jag tycker tävlingar är ett strålande sätt att få in lösningar på problem, ibland till och mer på frågor man inte ens visste att man hade, säger Tobias Olsson, förbundsdirektör för Sveriges arkitekter.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735- 79 97 01

Karolina Skog, 0734- 26 44 64