Pia Nilsson och Åsa Ollerstam Lundh tar emot den första leveransen av ansiktsvisir från Paul Stewart och Björn Fröding.

Malmö stad ställer om – 3D-printar ansiktsvisir istället för stadsbyggnadsmodeller

Just nu 3D-printas ansiktsvisir för fullt i stadsbyggnadskontorets modellverkstad. När vården inom Malmö stad lyfte behovet av skyddsutrustning, gick två medarbetare inom stadsbyggnadskontorets 3D-team snabbt till handling och började producera ansiktsvisir. Initiativet togs emot med öppna armar.

-Jag och Paul såg på olika 3D-forum att det råder stor brist på skyddsmaterial och annan utrustning i sjukvården just nu. Vi insåg snabbt att det skulle vara möjligt att 3D-printa ett ansiktsvisir. Ett tjeckiskt företag delade med sig av en gratis printfil som gjorde att vi kunde agera snabbt, säger Björn Fröding, modelltekniker på stadsbyggnadskontoret.

-Vi hann även med att vidareutveckla produkten och nu tillverkas ett visir efter en printfil från ett svenskt företag, 3DVerkstan, i Stockholm. Det nya visiret går snabbare att tillverka och kräver mindre material, säger Paul Stewart, 3D-visualiserare på stadsbyggnadskontoret.

Under helgen arbetade de sex 3D-printrarna i modellverkstaden dygnet runt och totalt producerades 75 ansiktsvisir. Att 3D-printa ett ansiktsvisir tar 45 min. Resultatet blir ett komplett ansiktsvisir som håller över tid.

–Det är fantastiskt att jobba i Malmö stad med så mycket kreativitet och samarbetsvilja där vi tillsammans säkrar upp för de äldres vård och omsorg även under de här omständigheterna, säger Åsa Ollerstam Lundh avdelningschef för ordinärt boende.

Hälsa, vård och omsorgsförvaltningens koordinator för en expertgrupp angående Covid-19 är Pia Nilsson, enhetschef på strategiska utvecklingsavdelningen.

–Serviceförvaltningen syr upp skyddsrockar, många förvaltningar har samlat ihop bland annat handsprit. Civilsamhället hjälper varandra med till exempel matinköp till 70+. Tillsammans klarar vi det här, säger Pia Nilsson.

Nu ska först visiren kvalitetssäkras innan de delas ut i verksamheter där den här typen av ansiktsvisir behövs.

Kontaktpersoner:

Björn Fröding, modelltekniker stadsbyggnadskontoret, tel 0709-342249

Paul Stewart, 3D-viuliserare stadsbyggnadskontoret, tel 0709-342264

Åsa Ollerstam Lundh, avdelningschef för ordinärt boende i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen, tel 0734-249152

Pia Nilsson, enhetschef strategiska avdelningen i hälsa,- vård och omsorgsförvaltningen,
tel 0733-596030

Utskickat av Elisabet Corengia, kommunikatör stadsbyggnadskontoret