​Malmö vässar arbetet med jämställdhet

​Malmö vässar arbetet med jämställdhet

Nu ska Malmö arbeta för att de nationella jämställdhetspolitiska målen blir verklighet i Skåne. Malmö stad ansluter sig till strategin “Ett jämställt Skåne”, det beslöt kommunstyrelsen på onsdagen.

“Ett jämställt Skåne” är en jämställdhetsstrategi som tagits fram av Länsstyrelsen Skåne, Region Skåne och Kommunförbundet Skåne. Även tjänstepersoner i Malmö stad har ingått i arbetsgruppen. Syftet är att regionalisera den nationella jämställdhetspolitiken och konkretisera vad den betyder för Skåne.

Målen för strategin handlar om jämn fördelning av makt och inflytande, ekonomisk jämställdhet, jämställd utbildning och hälsa, jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet och att mäns våld mot kvinnor ska upphöra.

För att jämställdhetsarbetet ska bli så framgångsrikt som möjligt bör det, konstateras i strategin, vara systematiskt och kunskapsbaserat och ske i samverkan mellan kommuner, organisationer, myndigheter, lärosäten, företag och idéburen sektor.

Genom att teckna en avsiktsförklaring får kommunen tillgång till nätverk och kunskap som kan användas för att stärka jämställdheten i verksamheterna. Malmö kan samtidigt bidra med erfarenheter från det prisbelönta arbete med jämställdhetsintegrering, en strategi för att få in jämställdhetsperspektiv i alla beslut och i planering, genomförande, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter.

Region Skåne väntas fatta beslut om strategin den 1 juni 2017.

– Genom att ansluta oss till Skånes jämställdhetsstrategi antar vi inte bara ambitiösa mål för arbetet med jämställdhet, utan får också möjlighet att delta i ett strukturerat utbyte av erfarenheter och idéer mellan skånska kommuner, säger Nils Karlsson (MP), kommunalråd med ansvar för demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

– Malmö har länge prioriterat, och legat i framkant med, jämställdhetsarbetet, därför är det självklart att vi också ansluter oss till den här strategin för att vässa vårt jämställdhetsarbete ännu mer, säger Mubarik Abdirahman (S), kommunstyrelseledamot.

Nils Karlsson, 0768-70 52 66

Mubarik Abdirahman, 0735-35 68 52