Malmös besöksnäring växer snabbast i Sverige

Statistiken för turismåret 2015, som släpptes idag, visar att det gjorts fler än 1.5 miljoner hotellövernattningar i Malmö under året som gått. Det är rekord för Sveriges tredje största stad och en procentuellt större ökning än vad Sveriges övriga storstäder har sett.

Destinationen Malmö växte så det knakade i 2015.Två nya hotell byggdes och staden begåvades samtidigt med en ny kongressanläggning och ett konserthus i världsklass. Men med 700 nya hotellrum blev den naturliga frågan för många om den lilla storstaden vid sundet skulle kunna locka tillräckligt med besökare för att leva upp till ökningen i kapacitet på hotellsidan. Nu visar besökssiffrorna för 2015 att Malmö är på god väg att realisera sitt potential som turistdestination.

Fler än 1.5 miljoner övernattningar gjordes på Malmös hotell under 2015. Det är inte bara ett rekord för turismen i Malmö utan även en större procentuell ökning än i Sveriges övriga storstäder. Jämför man med motsvarande siffror från 2014 har antalet övernattningar i Malmö ökat med 17%, jämfört med 8% i Stockholm och 9% i Göteborg.

”Trots en kraftig kapacitetsökning vad gäller utbud av rum det senaste året har efterfrågan kunnat hänga med i svängarna utan problem. Det säger mycket om stadens attraktivitet och utbud, och det tyder på att Malmö har en ljus framtid vad gäller besöksnäringen. Nya affärer, möten och evenemang söker sig till Malmö” säger Per Jonsson, ordförande i Hotellgruppen Malmö Lund.

För Malmö stads näringslivsavdelning, som bland annat arbetar med att öka turismen till staden, är de nya besökssiffrorna glädjande men delvis väntade nyheter. ”Malmö som destination är i stark utveckling just nu”, säger Anna Wittgren, chef för området Privatresor. ”Samarbetet mellan kommunen och näringslivet har breddats och blivit mer intensivt i år. Det är många goda krafter som drar åt samma håll och är med och marknadsför Malmö utåt. Samtidigt har vi jobbat hårt för att synliggöra Malmö i internationella medier: som matstad, som mötesstad, som musikstad, sportstad och som en vallfartsort för fans av nordiska deckarserier som Bron. Så vi är glada men inte överraskade över att ökningen är så markant.”

Fakta, turismen till Malmö 2015:
Totalt gjordes 1 576 968 hotellövernattningar i Malmö 2015. 27% av de som övernattar på Malmös hotell är internationella gäster medan 73% är svenskar. Bland de internationella gästerna är det besökare från Danmark, Tyskland, Storbritannien och Norge som gör flest övernattningar i Malmö.

Fler än 1200 möten och kongresser med fler än 50 deltagare hölls i Malmö 2015.

Malmös genomsnittliga beläggning på hotellrum under 2015 låg på 66.2%, att jämföra med 64,6% under 2014.

Dagsbesök från Danmark syns inte i den aktuella besöksstatistiken, men betyder också mycket för Malmös handel och besöksnäring.

I dagsläget har Malmö 32 hotell och ca 4 785 hotellrum. Under 2016 kommer Story hotell att öppna och lägga till ytterligare ca 100 rum till stadens hotellkapacitet.

För ytterligare information kontakta:
Camilla Ekberg, Projektledare Analys & Statistik Malmö Turism
camilla.ekberg@malmo.se