​Malmös första hållbarhetsrapport klar

​Malmös första hållbarhetsrapport klar

Hållbarhet är ett ledord för hela Malmö. Stadens tydliga hållbarhetsfokus visar sig i framsteg på miljöområdet och omfattande initiativ som “Kommissionen för ett hållbart Malmö”.

Nu tas nästa steg för att göra Malmö till en i alla avseenden hållbar stad – socialt, ekologiskt och ekonomiskt. På onsdagen godkändes Hållbarhetsrapport för Malmö stad 2015 av kommunstyrelsen, en första pilotrapport som ska ligga till grund för framtida hållbarhetsstrategier.

Hållbarhetsrapporten ska utifrån ett antal indikatorer följa upp långsiktiga sociala, ekonomiska och miljömässiga trender och knyta samman perspektiven. Rapporten ska vara ett stöd i planeringen och prioriteringen och ett komplement till årsredovisningen.

I pilotrapporten ges ingen entydig bild av Malmös hållbara utveckling. På miljöområdet noteras att koldioxidutsläppen och energiförbrukningen per person har minskat, men de totala utsläppen har ökat. Färre tar bilen till arbete och skola, fler åker kollektivt. Andelen resor med cykel i centrala Malmö har nästan dubblerats sedan 2003. På flera sociala områden märks förändringar. För vuxna ser utvecklingen positiv ut på flera områden, till exempel vad gäller utbildningsnivå, självskattad hälsa och tillit. Däremot är oroväckande att flera indikatorer som berör barn har utvecklats negativt.

I rapporten poängteras att Malmöbor, Malmö stad, forskarsamhället, civilsamhället och näringslivet har viktiga erfarenheter och kunskaper kring hållbarhet som behöver tas tillvara. Samarbeten och kunskapsallianser ska förstärkas. Flera aktörer måste gå i samma riktning och ha samma strävan, allas små steg mot hållbarhet räknas.

– Malmö arbetar strategiskt och långsiktigt för att minska skillnaderna i hälsa och bli en hållbar stad. Den nya hållbarhetsrapporten blir ett redskap i arbetet och ett kvitto på hur lyckat vårt arbete är. Denna pilotrapport visar att vi varit framgångsrika i arbetet med hållbarhet men att vi måste intensifiera arbetet med social hållbarhet, säger Frida Trollmyr (S), kommunalråd med ansvar för kultur, fritid och folkhälsa.

– Det är viktigt att se att social och ekologisk hållbarhet utgör delar av en helhet som kan förstärka varandra. Ta cykling till exempel, som ger positiva effekter både på miljö, folkhälsa och trygghet. Hållbarhetsrapporten är ett bra verktyg för att arbeta med sådana samband, säger Karolina Skog (MP), stadsbyggnadskommunalråd.

Frida Trollmyr, 0708-31 93 04

Karolina Skog, 0734-26 44 64