Malmös skolbibliotek håller världsklass

Malmös skolbibliotek håller världsklass

Skolbiblioteken på Fridhemsskolan, Oxievångsskolan, Slottsstadens skola och Stapelbäddsskolan har skolbibliotek i världsklass.

Det är fackförbundet DIK som årligen listar skolbibliotek i världsklass. I år finns fyra Malmöskolors bibliotek med på listan med totalt 32 skolbibliotek.

I år kännetecknas kriterierna av kvalitetsarbetet på biblioteken. Några av kriterierna är om skolbiblioteket är en tydlig del av skolans pedagogiska vision, hur skolbiblioteket samverkar med skolledning och övrig pedagogisk personal kring elevernas lärande samt om skolbiblioteket erbjuder stöd till enskilda och grupper i deras lärande. DIK har också sett närmre på hur skolbiblioteken arbetar med att stärka elevernas digitala kompetens med fokus på bland annat sociala medier.

- Skolbiblioteket har en mycket viktig roll i elevernas läslust och lärande. Det finns många barn som aldrig besöker stadsbiblioteken med sina föräldrar, så skolbiblioteken har många viktiga funktioner. Vi är inne på åttonde året i rad med höjda skolresultat. Jag är säker på att skolbibliotekens nära samverkan med lärarna och stöd till eleverna har en del i den utvecklingen, säger Anders Rubin, skolkommunalråd (S) i Malmö.

Länk till DIK:s pressmeddelande: https://www.dik.se/om-dik/ovrigt/nyhetsarkiv/har-finns-skolbiblioteken-som-haller-varldsklass/

Kontakt:

Anders Rubin, skolkommunalråd Malmö