​Marta Vieira da Silva och Markus Rosenberg hyllas på första föreningsgalan

​Marta Vieira da Silva och Markus Rosenberg hyllas på första föreningsgalan

Den 27 maj samlas Malmös föreningar för en galakväll på Malmö Arena. Det blir middag och underhållning, men framförallt prisutdelning till personer, föreningar och eldsjälar. Malmö stads idrottspris kommer att delas ut till vinnarna Marta Vieira da Silva, fotbollsspelare i FC Rosengård, och Markus Rosenberg, fotbollsspelare i MFF. Många andra priser kommer också att delas ut under kvällen, bland annat till Årets förening och Årets Eldsjäl.

Föreningsgalan anordnas i år för allra första gången och kommer att vara ett återkommande tillfälle för föreningar att ses, umgås och belysa speciella insatser.

– Under flera år har Malmö fått utmärkelser som både idrotts- och föreningsstad, vilket föreningslivet i allra högsta grad är inblandat i. Det här är ett sätt för Malmö stad att visa sin uppskattning för deras engagemang och arbete, säger Kent Andersson (S), kommunfullmäktiges ordförande.

– Det känns fantastiskt att kunna bjuda in Malmös rika föreningsliv till en galakväll där vi uppmärksammar och hyllar framgångsrika personer, prestationer och eldsjälar. Alla krafter räknas och är av stor betydelse för Malmö, säger Frida Trollmyr (S), kommunalråd med ansvar för kultur, fritid och folkhälsa.

Kvällen tar sin början klockan 18:15 med prisutdelning klockan 20:00. Media är välkomna att närvara men bör föranmäla sig till Martin Schönbeck på Fritidsförvaltningen på 0708 – 64 79 22 eller via martin.schonbeck@malmo.se.

Kontaktpersoner:

Kent Andersson, 040-34 10 27