Morgan Johansson lär sig om Malmös brottsförebyggande arbete idag

Morgan Johansson lär sig om Malmös brottsförebyggande arbete idag

Justitieministern Morgan Johansson (S) besöker idag Malmö för att lära sig mer om stadens brottsförebyggande arbete.

Ett av kommunfullmäktiges mål för Malmö är:

I Malmö ska alla känna sig trygga och vara säkra såväl i hemmet som i stadens offentliga rum.”

I Malmö högskolas områdesundersökning från 2012 intervjuades 4 200 slumpvis utvalda Malmöbor. 70 procent av dem kände sig trygga i sitt bostadsområde, men skillnaden mellan olika stadsdelar var stor; i Lockarp, Västra Klagstorp, Tygelsjö vång, Vintrie, Skumparp, Solbacken, Östra Skrävlinge och Klagshamn känner sig nästan alla trygga, medan andelen trygga i Norra Sofielund, Södra Sofielund, Persborg och Törnrosen är 30-35 procent.

En ny, uppföljande områdesundersökning pågår just nu.

Hur arbetar Malmö stad vidare för att öka tryggheten ytterligare? Som en del av studiebesöket i Malmö träffar Morgan Johansson, tillsammans med kommunalråden Andreas Schönström, som ansvarar för trygghet och säkerhet, och Carina Nilsson, som ansvarar för sociala frågor, Fryshuset för att lära sig mer om stiftelsens arbete med unga.

Från klockan 10.30 är medier välkomna att närvara. Adressen är Sofielundsvägen 5.

För ytterligare information, kontakta:

Andreas Schönström (S), 070-911 68 97

Carina Nilsson (S), 070-246 50 38