Musik bakom galler - sånger från fängelset Hinseberg

Musik bakom galler - sånger från fängelset Hinseberg

Den 28 oktober öppnar Malmö Museer utställningen Musik bakom galler. I utställningen möter besökaren kvinnor på kvinnofängelset Hinseberg som skapat och skrivit musik - i film, sånger och texter.

Välkomna till pressvisning
Torsdag 26 oktober kl 11.00 – 12.30. Plats: Malmö Museer, Malmöhusvägen 6.
Vi bjuder på lättare lunch och dryck i utställningsrummet på Malmöhus slott. Deltar gör bland annat Anneli Evers och Lena Friblick, producenter av utställningen. Därefter live-musik med låtar från skivan Hinseberg, med bland annat Sara Thuresson, Steina, Love och Amanda som skapat musiken på Hinseberg.

Om Musik bakom galler
”Med musiken mådde jag bra igen och jag fick livsgnistan tillbaka”, säger Love, en av deltagarna som porträtteras i utställningen.

”Vi började filma på Hinseberg för tre år sen och vi har följt de intagna både i fängelset och utanför murarna. Flera av sångtexterna berör kvinnornas erfarenheter från tiden på anstalten”, säger Anneli Evers på Xenofilia som producerat utställningen tillsammans med Lena Friblick.

De deltagande kvinnorna på Hinseberg har tillsammans med Malmömusikern Sara Thuresson gett ut skivan Hinseberg. Det började med att Sara såg filmen om Johnny Cash som genomförde konserter på fängelser. Sara ville göra något liknande för att se vad musik kan innebära för människor som lever inlåsta.

”För några innebär musikprojektet ett välkommet avbrott i vardagen på fängelset, för andra är det ett sätt att äntligen får uttrycka sina känslor”, säger Sara.

Utställningen visas 28 oktober 2017-31 maj 2018 på Malmö Museer och är producerad av Xenofilia i samarbete med Malmö Museer, med bidrag från Musikverket och Film i Skåne.

Obs. Utställningen visas i Malmöhus slott, och nås endast via trappor.

Invigning
Lördag 28 oktober kl 14.00 öppnar utställningen för allmänheten. Invigningstalar gör Josefine Floberg, utställningschef, samt Anneli Evers och Lena Friblick, producenter av utställningen. Därefter bjuds på live-framträdande av Sara Thuresson.

För mer information om utställningen
Producent Anneli Evers, 070-485 98 00, anneli.evers@xenofilia.se

Malmö Museer får stöd från Region Skåne