Nära en miljon Malmöbor besökte stadsdelsbiblioteken 2011

Malmös tio stadsdelsbibliotek har fler besök än någonsin och befäster sin roll som viktiga mötesplatser. I princip samtliga bibliotek ökade sina besökssiffror under året och hade under 2011 sammanlagt över 960 000 besök.

Stadsdelsbiblioteken finns på följande platser inom Malmö stad: Bellevuegården, Bunkeflostrand, Garaget, Husie, Kirseberg, Limhamn, Lindängen, Oxie , Rosengård och Tygelsjö.

De största ökningarna procentuellt sett står biblioteken i Tygelsjö (20,5 %), Oxie (12,6 %), Bunkeflostrand (10,9 %) och Kirseberg (9,2 %) för. Det mest välbesökta stadsdelsbiblioteket är Rosengård (192 000 besök), följt av Bellevuegården (126 000) och Limhamn (121 000).

- Det känns helt fantastiskt, säger Pernilla Ernholdt som är enhetschef för stadsdelsbiblioteket i Rosengård stadsdelsförvaltning. Vi har etablerat oss som en av de absolut mest välbesökta och populära mötesplatserna i stadsdelen. Det visar inte minst hur viktigt det är att ha ett ”eget” bibliotek, som är lättillgängligt och nära.

Hur viktiga stadsdelsbiblioteken är syns även i Malmö stads budget för 2012. Där belyser man särskilt stadsdelsbibliotekens viktiga roll som kulturbärare och  mötesplatser. För att stärka stadsdelsbiblioteken permanentas förra årets bibliotekssatsning och ytterligare medel skjuts till i årets budget.

- Det visar att man tar stadsdelsbibliotekens viktiga roll på allvar, säger Anette Mjöberg, enhetschef  för stadsdelsbiblioteken Limhamn-Bunkeflo stadsdelsförvaltning. Man inser att stadsdelsbiblioteken har stor betydelse  för medborgarna och spelar en stor roll för att göra hela staden levande.

Fakta
Malmös tio stadsdelsbibliotek erbjuder, förutom generell biblioteksservice, möjlighet till kulturupplevelser och utbildning på ”hemmaplan” med författarbesök, bokcaféer, bokcirklar, datakurser för nybörjare, träna svenska, juristjourer och mycket annat.

Mer information:
Bibliotekschef Anette Mjöberg, tel 040-660 85 05, 0768-52 78 09