Nationaldagsfirande i Malmö

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2019 12:54 CEST

Fotograf Josefin Widell Hultgren

I Malmö firar vi Nationaldagen på flera platser:

Stortorget – Välkomstceremoni Nya Svenska Medborgare, mellanprogram samt Skåne läns och Malmö stads huvudfirande och Allsång på Stortorget

Folkets Park – barnens Nationaldagsfirande och uppträdande med Malmö Kulturskola

Besök på äldreboenden och Hospice (endast för boende och deras anhöriga) samt två öppna mötesplatser för äldre

SKÅNE LÄNS OCH MALMÖ STADS HUVUFIRANDE

I år slår vi på stort – Skåne läns och Malmö stads huvudfirande slås ihop.

Högtidstal av Landshövding Anneli Hulthén och kommunfullmäktiges ordförande Carina Nilsson samt ceremoniell utdelning av flaggor och fanor. Fanvakt Öresunds sjövärnskår. Malmöflickorna och Vegakören.

Programmet avslutas med Allsång på Stortorget. En alldeles säregen blandning av glädje, trivsel, folklighet och glamour. Och så allsång, förstås – med Jonas Hedqvist med husband och dansare. Artistframträdanden av Malmös egen souldiva LouLou Lamotte och Melodifestivalaktuella Alcazarstjärnan Lina Hedlund.

BARNENS NATIONALDAGSFIRANDE

Nationaldagsfirande för hela familjen i Folkets park med Superduperdirektörerna och Cykelorkestern.

Blåsorkester, Stråkfest, Marimba, Drumcorps, utställning och mycket mer! 600 av Malmö Kulturskolas elever kommer att fylla Folkets Park med musik, dans och konst på Nationaldagen den 6 juni. Eleverna kommer att finnas på åtta olika platser på Folkets Park mellan klockan 13-16.

NATIONALDAGSFIRANDE FÖR FLER ÄLDRE

Fastighets- och gatukontoret bjuder på ett ceremoniellt firande samt musik och underhållning. Under dagen besöks totalt 23 äldreboenden och de öppna mötesplatserna Seniorum, Rosengård och Träffpunkten, Husie för Nationaldagsfirande.

Högtidstal, flaggan hissas och nationalsången sjungs samt musikunderhållning. Så långt möjligt sker firandet utomhus.

Projektledare Nationaldagen
Fanny Bystedt, Fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0768 – 517867, fanny.bystedt@malmo.se

För firandet i Folkets Park
Claes Forsberg Carlsson, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0709-341523, Claes.Carlsson@malmo.se