Nause, Sofia Karlsson, Jaqe och Min Stora Sorg kommer till Malmöfestivalen i år.

Nause, Sofia Karlsson, Jaqe & Min Stora Sorg m.fl. till Malmöfestivalen!

Det har blivit dags för oss att rulla ut röda mattan för de sista artisterna. Nu är hela vårt program komplett. Snart kan festligheterna börja!

Gipomusic
En konsert med girlpower! Gipomusic vill stödja, inspirera och stärka unga tjejers självkänsla och ge dem en språngbräda ut i musiklivet. Initiativtagare är Irya Gmeyner (artist och låtskrivare), Povel Olsson (producent och musiker) och Pange Öberg (konsertarrangör och manager).

Nause
Nause är en av Sveriges största DJ-akter med ständiga spelningar på världens mest omtalade klubbar. De ligger bakom hitlåtar som ”The World I Know”, "Head Over Heels”, "Hungry Hearts”, "Made Of” och "This is the Song”. Sammanlagt har den Grammis- och P3 Guld-nominerade house-duon över 100 miljoner spelningar på Spotify.

Sharks
Sophia Englund och Susanna Friberg träffades när de gick i samma klass på Täby Enskilda Gymnasium. Efter att ha upptäckt varandras musikbloggar gick de från klasskompisar till bästa vänner. Sedan dess har deras låtar streamats över tre miljoner gånger på Spotify och de har värmt upp scenen åt bland andra The Chainsmokers och Veronica Maggio. Till Malmöfestivalen kommer denna grymma DJ- och producentduo redo att få Stortorget att dansa.

Souls
Rockbandet Souls bildades i Helsingborg 1991 och hade sin storhetstid under mitten av 90-talet. När det begav sig beskrevs Souls som ett kraftfullt och kaxigt liveband med överstyrda gitarrer, dynamiskt komp och vemodigt vackra melodier. Eller som Expressen Fredag skrev – ”råare än Salt, mer spännande än Fireside och vassare än Kent”…

Sofia Karlsson
Alla som någon gång sett fyrfaldigt Grammisbelönade Sofia Karlsson live vet vad vi har att vänta. En röst som med små medel lyckas förmedla en stjärnhimmel av känslor. Publiken på Stortorget kommer att bjudas på en timme musikhantverk med ett stort och brett anslag. En finstämd akustisk upplevelse som genomsyras av värme, improvisation och närhet!

Jaqe
Jaqe är en av 2010-talets mest enigmatiska svenska hiphopröster, nu aktuell med debut-EP:n "Förbannelsen". Över molniga beats bryter Jaqe ner prestationsångest, monotona kärleksförhållanden och vardagstristess på ett unikt sätt.

Min Stora Sorg
Sedan debuten 2012 har Anso Lundin, mer känd som Min Stora Sorg, varit en självklar del på den svenska pophimlen med sitt egna karaktäriska melodispråk. Aktuell med nya singeln Canta Mami om självupplevda relationer och de stundtals påfrestande, om än självvalda och älskade, rollerna som mamma, partner och vän.

Maia Hirasawa
Maia Hirasawa har tidigare släppt tre album på engelska. Nu är hon aktuell med nya albumet "Vacker och ful" på svenska, där mjukheten och den råa ärligheten i kombination för tankarna till en tidig Ted Gärdestad. Finsnickrad pop med grymma melodier, helt enkelt!

Jakob Svensson, musikbokare Malmöfestivalen, 0733-15 84 20.
Johan Fridh, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, johan.fridh@malmo.se, 0709-34 14 22.

Musik, dans, lek, möten, upplevelser. Åtta sprängfyllda dagar med fri entré, självklart med fokus på miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Stolt värd är Malmö stad, under ledning av gatukontoret. Välkommen till Malmöfestivalen – alla Malmöbors festival.