Oskar "Oski" Rozenberg Hallberg

”Oski”: skate-världsmästaren från Malmö vann på hemmaplan!

För tredje året i rad var VM i skateboard, Vans Park Series, tillbaka i Malmö och Kroksbäck skatepark. 2016 avgjordes VM-finalen, 2017 EM-finalen och VM-deltävling vilket också var upplägget för årets tävling. Den regerande världsmästaren Oskar ”Oski” Rozenberg Hallberg från Malmö var en av storfavoriterna och inför 3000 åskådare avslutades lördagens VM-deltävling på ett sätt som man bara kunnat drömma om.

”Oski” startade som sista åkare i finalen och låg inför sitt sista åk långt från medaljplats. För att kunna ha en möjlighet att nå förstaplatsen var det därför bara full satsning som gällde. Och full satsning blev det. ”Oski” gjorde ett åk som det kommer talas länge om och allteftersom de 40 sekunderna tickade ner mot noll steg jublet för att avslutas i ett unisont vrål från den tusenfaldiga publiken. Att Oskar vunnit på hemmaplan låg utom allt tvivel och vrålen gick över till kör: ”Oski! Oski! Oski!”

En glad Gustav Svanborg Edén, Malmö stads skateboardsamordnare, sammanfattar dagarna i Kroksbäck skatepark:

– Helt otroligt! En vecka av skatearrangemang kulminerar i att ”Oski” får vinna på hemmaplan. Historiskt! Man kan väl inte säga annat än att Malmö är bäst i världen på skateboard.

I finalen tävlade även Karl Berglind som även han är från Malmö. Karl slutade på åttonde plats.

Damtävlingen vanns av Jordyn Barrat (USA) med Kisa Nakamura (JAP) på andraplats. På tredjeplats kom Brighton Zeuner (USA) som vann VM-finalen i Malmö 2016. Det var tredje VM-deltävlingen i rad som Brighton slutade på tredjeplats.

Nästa stopp för åkarna blir VM-finalen i Kina den 26-27/10 där ”Oski” går in som skyhög favorit. Kommer ”Oski” försvara sin VM-titel?

På http://www.vansparkseries.com finns "Oskis" vinståk, mer information och bilder.

Kontakt:
Gustav Svanborg Edén, Malmö stads skateboardsamordnare, 072-3252623