På lördag är det världsfinal i breaking i Malmö

På lördag är det världsfinal i breaking i Malmö

Den 14 december gör tio av världens bästa breakdansare upp i finalen Undisputed Master. Under hela året har B-Boys och B-Girls tävlat runt om i världen för att kvalificera sig till Undisputed Masters som kommer att avgöras i Malmö.

Genom åren har breaking blivit mer och mer populär. Breaking är en av dansstilarna inom Streetdance. Övriga dansstilar är Hip Hop, Popping, Locking, House.
Internationella Olympiska Kommittén, IOC, vill göra breakdance till en olympisk gren på prov under Olympiskaspelen i Paris 2024.

Vem som är världsmästare i breaking har alltid diskuterats eftersom det finns många stora tävlingar runt om i världen inom breaking. 2013 startade man Undisputed Master där vinnarna från de stora breakdancetävlingarna gör upp i en final i slutet på året om titeln ”Undisputed”. Så nu kommer värdsfinalen i Breaking till Moriskan i Malmö den 14 december. Dörrarna till Moriska Paviljongen öppnar klockan 18.00 och tävlingarna startar klockan 19.00.

Startfältet innehåller många framstående dansare i alla åldrar till exempel vinnaren i Malmö B-boy Grom från Ryssland som är 14 år gammal. Undisputed Masters har dansare från USA, Kanada, Ryssland, Storbritannien, Venezuela och Danmark. B-Boy Zoopreme, från Köpenhamn, tog titeln tidigare i år vid JBL Unbreakable Championship i Belgien och kvalificerade sig då till lördagens mästerskap. En panel med fem domare kommer att avgöra vem som blir världsmästaren i breaking.

Efterfesten fixas av MC Dirty Jens och Dj Alexis kända från bland annat Open Mic och klubben Spit Spot. Kvällens stora överraskning är ett liveuppträde med svenska Looptroop Rockers.

För de som vill utveckla sina breaking moves ges det två workshops av helgens domare, Moy (USA) och Lilou (Frankrike). Workshopsen hålls under lördagen klockan 13.00 och 15.00 på Moriska Paviljongen.

Startlista:
Alkolil (Ryssland)
Lil G (Venezuela)
Philwizard (Kanada)
Grom (Ryssland)
Zeku (USA)
Kid Karam (Storbritannien)
Nord Diamond (Ryssland)
Zoopreme (Danmark)
llzput (Canada)

.

Domare: