Pernilla Conde Hellman

Pernilla Conde Hellman ny kulturdirektör i Malmö stad

Kommunstyrelsen beslutade på sitt möte den 23 november att utse Pernilla Conde Hellman till ny kulturdirektör i Malmö stad.

Pernilla Conde Hellman arbetar för närvarande som kultur- och fritidschef i Botkyrka kommun. Hon har haft flera olika uppdrag inom kulturverksamheten i Botkyrka kommun, bland annat som verksamhetschef för kultur och som strateg på kommunledningsförvaltningen. Pernilla Conde Hellman tillträder som kulturdirektör 12 februari 2018.

Rekryteringen av en kulturdirektör påbörjades under april 2017 och har beretts i kommunstyrelsens arbetsgivarutskott i samråd med presidiet vid kulturnämnden.

- Med sin bakgrund och sina erfarenheter från Botkyrka kommer Pernilla att kunna bidra till stadens och framför allt kulturområdets möjligheter och utmaningar, som att vara inkluderande och relevant för alla Malmöbor och besökare, att utveckla konsten och kulturens roll i den attraktiva staden och att skapa än bättre förutsättningar för kulturutövare i Malmö, säger Carina Nilsson (S), ordförande i kommunstyrelsens arbetsgivarutskott.

- Jag ser fram emot kommande samarbete med Pernilla Conde Hellman, som har en för Malmö stad mycket spännande och relevant bakgrund. Arbetet för att hålla ihop och utveckla den hållbara staden gör vi tillsammans och här spelar kulturområdet en viktig roll, säger Andreas Norbrant, tf stadsdirektör i Malmö stad

Kontakt/

Carina Nilsson (S), ordförande i kommunstyrelsens arbetsgivarutskott, tel: 0702-46 50 38
Andreas Norbrant, tf stadsdirektör, tel: 0706-63 47 24