​Pressträff - SKATE MALMÖ: STREET

​Pressträff - SKATE MALMÖ: STREET

Skateboardåkning är till för alla och hör hemma på Malmös gator. Skate Malmö: Street är tävlingen som visar det.

Helgen den 11-13 augusti äger tre skateboardarrangemang rum på tre olika torg i Malmö. Professionella kvinnor och män från hela världen vallfärdar återigen till Malmö för att delta. Nytt för 2017 är att man deltar i lag istället för individuellt.

Först ut är Bagers plats som inför arrangemanget möblerats med skateboardanpassade skulpturer och stenbänkar. I sann skateboard-anda bestäms priserna på plats. Det som tillför sammankomsten belönas. Inte bara den som gör svårast trick.

På lördagen flyttar tävlingen till Nobeltorget. Torget har anpassats för att möjliggöra skateboardaktivitet och Skate Malmö: Street visar torgets möjligheter.

På söndagen flyttar tävlingen till Malmöskatarnas favoritplats ”Svampen” som ligger på eller Konsthallstorget. En skatebar skulpturpark installeras och en variation av mindre tävlingar anordnas på plats under dagen. Konsthallstorget har blivit Sveriges mest kända ”street-spot” och kan bl a följas på twitter via @plazasvampen.

Skate Malmö: Street satsar särskilt på utvecklingen av kvinnlig skateboardåkning. Lika många kvinnliga som manliga professionella skatare är inbjudna, prispengarna är jämställda och lagen ofta blandade.

— Skatare bryr sig om andra saker än bara den fysiska prestationen. Kreativitet, personlighet och stil är lika viktigt. På så sätt finns särskilt goda förutsättningar för jämlik gemenskap, säger Gustav Svanborg Edén, Malmö stads skatesamordnare.

— Utvecklingen har gått alltför långsamt så i Malmö gör vad vi kan för att höja takten. Vi ser att det gör stor skillnad.

Skate Malmö: Street visar även upp de sidor av skateboardkulturen som inte får plats i begreppet sport.

— Vi har sett att det som Malmöborna gillar bäst med våra arrangemang är det mänskliga i åkningen. Att försöka, att lyckas, att misslyckas, att visa vem man är genom sin åkning. Resultaten är till viss del en biprodukt.

Skate Malmö: Street visar upp skateboardkulturens koppling till konst, film och framför allt den sociala gemenskapen.

— Formen på våra arrangemang ska ju reflektera innehållet i skateboardkulturen. Då kan det inte bara handla om tävling. Det finns så mycket mer att se och det vill vi visa för malmöborna, säger Gustav Svanborg Edén.

Pressträff
Den 10/8 kl. 15.00 på Nobeltoret bjuds press in för att se etableringen inför tävlingen. På plats finner vi kvinnliga skateproffs, Gustav Svanborg Edén och flera åkare.

Välkomna!

Kontakt: