Lilla dammen i Pildammsparken.

Pressvisning: Ultraljud renar dammar

Malmö stads försök att, med hjälp av ultraljud, få bort alger i två av stadens dammar har lyckats.
- Det är en markant skillnad i de dammar vi testat och resultatet är över all förväntan, berättar Ola Enqvist, naturvårdare på gatukontoret.

Malmö först i landet med ny metod
- Att ta bort alger med hjälp av ultraljud är en helt ny metod för oss och vi är först ut i landet med att pröva den, berättar Ola Enqvist.

Med hjälp av ultraljud sprängs algernas flytblåsor sönder; algen sjunker därefter till botten där den dör i avsaknad av solljus.

Ultraljudsmetoden är testad med samma lyckade resultat i både Beijers park och i Lilla dammen i Pildammsparken. Vattnet blev på kort tid mycket klarare.
– Metoden är ett genombrott, då vi i princip har testat allt för att få bort algerna i Pildammsparkens dammar, berättar Ola Enqvist.

Vattenkvalitén har länge varit ett bekymmer i dammarna. En orsak är att bottenlevande karp drar upp slam i sin jakt på föda, samt att småfisk äter upp för mycket av dammarnas djurplankton, som i sin tur äter växtplanktonen.

Ultraljud används sedan tidigare i vissa länder för att rena dricksvatten. Ola Enqvist och leverantören diskuterade om inte detta skulle kunna användas i Malmös dammar och vi beslöt oss då för att först testa detta, med lyckat resultat, i Beijers Park. Nu har även vattnet i Lilla dammen klarnat betydande.

Pressvisning i Pildammsparken
Välkommen på pressvisning i Pildammsparken fredag den 10 juni kl. 10.
Vi träffas vid ”balkongen” ut mot Lilla dammen i Galatheas hage.

Ola Enqvist, naturvårdare, Malmö stad, gatukontoret kommer att vara på plats tillsammans med Philip Wilhelmsson från leverantören Winova

Kartlänk:

Ola Enqvist, naturvårdare, Malmö stad, gatukontoret, tel 0709-341005