Rädda barnen och återSKAPA får Malmö stads miljöpris

Malmö stads föreningspris för ideella insatser för en hållbar stad går i år till organisationer som jobbar för barnens Malmö, den ena främst genom lek och återbruk och den andra genom samverkan för en hållbar stad för Malmös barn och unga. Grattis till återSKAPA och Rädda barnen!

De får vardera 10 000 kronor för sina insatser för att göra Malmö mer hållbart.

återSKAPA är ett centrum för kreativt återbruk, design och utbildning och prisas för att de genom att använda spillmaterial från lokala företag och industrier ger barn möjlighet att upptäcka en spännande värld av spill, och lära sig se skräp med nya ögon. Med sin skolverksamhet når de ut till barn i hela Malmö, som sedan tar med familj och vänner till återSKAPAs öppna och kostnadsfria Drop In-Art. Genom oupptäckta material utvecklas kreativitet och nyfikenhet och bevisas att hållbarhet inte begränsar utan snarare inspirerar.

Rädda barnen prisas för att de genom att inititera Forward Malmö (fwdmlm) har tagit ett stort ansvar för att driva hållbar utveckling i Malmö. Forward Malmö syftar till att skapa förutsättningar för en ny infrastruktur för samverkan över gränser, långt ifrån förlegade arbetsmetoder och stuprörsperspektiv. Målet är att Malmö ska bli sitt bästa jag och en stad där alla barn och unga har möjlighet att leva sitt liv utifrån sina drömmar och mål.

Priset delades ut på Malmöfestivalen, lördagen den 11 augusti, av miljönämndens ordförande, Carina Svensson.

Läs mer: www.malmo.se/miljopriset

För mer information:

Carina Svensson, ordförande i miljönämnden

Tel: 0709-342514

Rukaya Al Khafaji, miljöförvaltningen

Tel: 0733-762632

Pressmeddelandet utskickat av Marc Malmqvist, kommunikatör, miljöförvaltningen, 0708-311589.