Rebecca & Fiona, Nause och två nya scener på Malmöfestivalen!

Rebecca & Fiona, Nause och två nya scener på Malmöfestivalen!

Hej min kära vän i pressen!

Nu är det bara en månad (och en dag) kvar till mitt glimrande och alldeles fantastiska 30-årsjubileum den 15-22 augusti. Låt mig stolt presentera: Dave Hause (us), Elliphant, Gnučči, Holograms, Josef Salvat (uk), Little Children, Lucy Love (dk), Marlene, Mohammed Ali, Naomi Pilgrim, Nause, Rebecca & Fiona, Silvana Imam, Som Fan och Wintergatan, samt två helt nya scener: Kungens scen och Oasen - med en mängd nya, spännande och lokala artister.

Dave Hause (us)
Rocklåtar strösslade med folk- och punktoner grundade i amerikansk arbetarklass. Hause har tidigare turnerat med bland andra Gaslight Anthem och Social Distortion.

Elliphant
Debutsingeln "TeKKno Scene" fick musikpressen att gå i taket. Elliphant har befäst sin plats på scenen med ett album fullt av klubb-bangers och futuristiska beats.

Gnučči
Melodiös rap och sång på hårda energiska beats. Gnuččis patenterat kraftfulla liveframträdanden har gjort henne till en av Sveriges absolut bästa liveakter.

Holograms
Fyrmannaband som bildats ur Stockholms djupa punkmylla. Tidig brittisk punk möter Joy Division med blinkningar åt synthpunk, fast på ett helt nytt sätt.

Josef Salvat (uk)
Australiensisk stigande stjärna bland moderna popcrooners, med London som bas. Solitära popballader uppbyggda kring piano och atmosfäriskt elektroniska beats.

Little Children
Artisten som slukar hela den moderna pophistorien och skapar sin distinkt egna musik. Genuint vackra melodier och poetiska världar som rör sig från dans till hymnliknande juveler.

Lucy Love (dk)
Dansk-engelsk-zambisk artist som omfamnar elektronisk bas, engelsk klubbundergrund, en dos pop, skarp rap, skandinaviskt hantverk och afrikansk partymentalitet.

Marlene
Om solnedgången skulle ha ett soundtrack skulle det vara flitigt samplat i Marlenes låtar, mixat med råa rnb-beats, melodibaserade keys och dagdrömmar om skyskrapor, strandfester och en gnutta hemlängtan.

Mohammed Ali
Hiphop-duon från Flemingsberg och Ayla-kollektivet som skapar behagliga soulmelodier och beats, med texter om verkligheten för många unga i förorten.

Naomi Pilgrim
Hårda beats, baleariska körer och en fantastisk soulröst som rör sig från kyliga Sverige till den västindiska hettan på Barbados.

Nause
DJ- och producentduon kommer ta lördagskvällen till klimax. De två barndomsvännerna slog igenom med låten Made of, har nominerats till Grammis och P3 Guld samt turnerat flitigt i USA.

Rebecca & Fiona
Duon förenar punkattityd med pop-estetik och skickliga produktioner till dansmusik som tagit dem ut på konstanta turnéer i världen, samtidigt som de skrivit låtar på flygplan och i hotellrum.

Silvana Imam
Rapparen som tröttnat på rasister, ängslighet, hur hiphop-artister reproducerar samma tröttsamma könsroller och att hålla inne sina egna känslor. I maj i år släppte hon EP:n "När Du Ser Mig • Se Dig".

Som Fan
Rolig hiphop med zebramönster och ett klubbvänligt, basdrivet, elektroniskt sound. Debutalbumet Sellout gästas av såväl Timbuktu som Silvana Imam och hyllades av radioprofilen Ametist Azordegan.

Wintergatan
I korsningen mellan Yann Tiersen och Swedish House Mafia hittar vi fortsättningen på Martin Molins musikaliska äventyr med hyllade och trefaldigt Grammisnominerande Detektivbyrån.

TVÅ NYA SCENER

Oasen – i samarbete med Babel
Tänk dig en grön oas i kanalen, med krypavstånd till både Centralstationen och Stortorget. Tänk dig dessutom att det kommer bjudas på maffiga heldagar med sköna aktiviteter, boulebanor, allsång, DJs och LIVE-musik. Avnjut en fantastisk korv och god dryck! Allt detta vill jag ge festivalbesökarna tillsammans med mina vänner på Babel som bjuder in till Oasen; Malmöfestivalens nya klubbscen.

Bland bokningarna hittar vi hiphop-artisten Lorentz som hyllats för sitt senaste album Kärlekslåtar, Oasen Hiphop-session med Ametist och vänner, Världens Snabbaste Allsång och en helkväll med artister som presenteras av skivbolaget Adrian Recordings.
Detta är ett unikt tillfälle som en del av mitt storslagna jubileum. Cykelpråmen förvandlas och firas av som tack för att den tjänat Malmös cyklister, innan den flyttas.

·  Adrian Recordings presenterar: OLD, Björns vänner, RA samt DJ:s VED
·  Allsångskväll med Lasse Berggrensson, Tommy Juth, Grandfathers + gäster
·  Boulebar - tävlingar, uppvisningar, utmaningar och nybörjarkurser varje dag!
·  Hey Elbow
·  Llojd
·  Lorentz
·  Oasen Hiphop-session med Ametist, Jesaja och DJ Beneaf
·  Oasen House-session med HNNY, Jonas Grönlund & Oscar Villata, Frida Falk, Per Hammar och Fred Akir
·  Paola & The Mess Arounds
·  Pmtoyou
·  Sticky Bomb
·  Trappmusik
·  Urban Ninjas
·  Världens Snabbaste Allsång

Kungens scen – i samarbete med 100 songs

I år får alla musikintresserade chansen att upptäcka nya stjärnskott mellan spelningarna på Stora Scenen. Uppe på Stortorgets servering Kungen sätter jag en scen där ett tiotal spännande och skickliga artister kommer att uppträda. Urvalet har gjorts tillsammans med skivbolaget 100 songs, som enbart släpper singlar, för att ge nya artister en väg in i musikbranschen. Jag är oerhört glad över att kunna erbjuda musik till maten och drycken på Kungen.

·  Cajsa Siik
·  Grand Fiesta