James Richards, Phrasing, 2018. 3-kanalig digital projektion, loop.  © konstnären; Cabinet, London; Rodeo, London / Piraeus; Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. Foto: Frank Kleinbach.
James Richards, Phrasing, 2018. 3-kanalig digital projektion, loop. © konstnären; Cabinet, London; Rodeo, London / Piraeus; Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. Foto: Frank Kleinbach.

SPEED 2 på Malmö Konsthall

SPEED 2 16.3 – 26.5 2019

Utställningen SPEED 2 presenterar senare års samarbete och konstnärliga dialog mellan konstnärerna James Richards född 1983 i Cardiff, bosatt och verksam i Berlin, och Leslie Thornton, född 1951 i Knoxville, Tennessee, bosatt och verksam i New York.

SPEED 2 är ett samarbete mellan Malmö Konsthall och Künstlerhaus Stuttgart där utställningen visades 2018. Utställningen har tillkommit på initiativ av Fatima Hellberg, konstnärlig chef Künstlerhaus Stuttgart, som även fungerar som curator tillsammans med James Richards och utställningsdesigner Matts Fitts.

SPEED 2 består av verk som producerats till utställningen av James Richards och Leslie Thornton, samt en mindre grupputställning i utställningen som sammanställts av Richards. Utställningen blandar konstnärsskap från olika generationer – trots detta ger flera av utställningens verk intryck av att vara skapade mot en bakgrund av det kalla kriget, en era präglad av rädsla, paranoia och självdestruktivitet som emellanåt ter sig kusligt lik vår egen samtid. I grupputställningen visas verk av Horst Ademeit, Tolia Astakhishvili, Adelhyd van Bender, Bruce Conner, Emily Feather, Terence McCormack, Vi Khi Nao, Thomas Zummer och Jens Thornton.

Välkommen till pressvisning torsdagen den 14 mars kl 11.

Konsthallschef Mats Stjernstedt presenterar utställningen tillsammans med curatorerna för SPEED 2; Fatima Hellberg, chef Künstlerhaus Stuttgart och James Richards i samarbete med utställningsdesigner Matt Fitts. Meddela gärna i förväg om du är intresserad av att göra en intervju. Lunch serveras i restaurang Smakkl12. Du måste anmäla dig per mail i förväg till lunch, senast tisdag 12 mars.

Vernissage fredagen den 15 mars kl 18-21. Presentation kl 19.

Utställningen SPEED 2 rymmer som helhet en atmosfär fylld av manisk energi, en återkommande fascination för fenomen som röntgen och radioaktivitet, av ritualer som förmår förändra medvetandet, samt systematisk arkivering och dokumentering med paralleller till vetenskaplig forskning. Fokus i utställningen ligger till viss del på samtidskulturens beundran och fascination av vetenskap, en fascination som hänger samman med vår önskan att förstå världen. Utställningstiteln syftar både på partikelfysik och på den has­tighet vetenskapen har utvecklats med: en hastighet som förblindar och i vars efterföljd en rad existentiella frågor nu tornar upp sig.

Leslie Thornton och James Richards arbete med SPEED startade 2017, delvis med utgångspunkt i en gemensam studievistelse på CERN (Organisation européenne pour la recherce nucléaire) utanför Genève, världens största partikelfysiklaboratorium. Efter att utställningen visats i Stuttgart 2018 har nya konstnärer och verk konstellationer tillkommit.