Stadsbiblioteket i Malmö: Medborgarjournalistik: Ta plats i tidningen!

Torsdag 15 mars kl 18 – 20

Fria Tidningars medborgarjournalister i Malmö förlägger sin arbetskväll till biblioteket, ett öppet möte dit alla som är intresserade av journalistik är välkomna. Kvällens diskussion: Vem bestämmer vad som är en nyhet? Varför skriver tidningarna om det de gör?

I februari startade Skånes Fria Tidning, en lokal nyhetstidning med fokus på miljöfrågor, freds- och demokratifrågor, djurrätt, jämställdhet samt globala och lokala fördelningsfrågor. Frivilligcentra i Malmö koordinerar ett program för medborgarjournalister, där den som vill kan vara med och skriva i Skånes Fria Tidning. Syftet är att låta människor som i vanliga fall inte skriver eller syns så mycket i tidningarna komma till tals. Ingen erfarenhet av journalistik eller skrivande krävs. Man måste heller inte tala eller skriva perfekt svenska för att vara med och personer som är intresserade av fotografi och illustration är också välkomna.

Medborgarjournalisterna hjälper till att hitta alternativa nyhetsvinklar, bidrar med texter och deltar i planeringen av tidningen. De jobbar också ibland tillsammans med en journalist på redaktionen för att undersöka en historia eller ett missförhållande som behöver belysas.

Eva Jönsson
Informationssekr