Stand Up Paddleboard - svenskt mästerskap, turnering och prova-på i helgen

Stand Up Paddleboard - svenskt mästerskap, turnering och prova-på i helgen

För första gången arrangeras Svenska Mästerskapen i Stand Up Paddleboard (SUP) i Malmö. Den 23-24 juli klockan 10-17 gör sverigeeliten upp om titlarna i två grenar, teknisk och distans. Det finns också möjlighet att som amatör köra ett lopp sidan om SM-banan eller prova-på lagsporten SUP-polo. Allt på plats vid kallbadhuset på Ribersborgsstranden.

SUP SM
Under SM i SUP tävlar man i två olika grenar: Technical Race, som är en 3 kilometer lång bana med många svängar och löpning på land, och Distans, en 10 kilometer lång rakare bana, som sätter uthålligheten på prov. På lördagen kommer även juniortävlingar att hållas, och sida vid sida med SM arrangeras ett amatörrace med en kortare bana. Officiella SM har arrangerats sedan 2014. SM i Malmö arrangeras av Malmö SUPklubb i samarbete med Malmö stad.

Prova-på
Under hela helgen finns möjlighet att prova på SUP och även lagsporten SUP-polo. Prova-på aktiviteterna är helt gratis och ingen föranmälan rävs.

Turnering i SUP-polo
På söndag den 24 juli anordnas en turnering för tremannalag i SUP-polo. För att delta i turneringen måste laget anmälas på plats och det kostar 300:- för ett lag.

Fakta om Stand Up Paddling (SUP)
SUP är en sport med ursprung i surfing som växt snabbt de senaste åren. Utövarna står upp på en stor surfbräda och tar sig fram med en enbladig paddel, med en teknik som har tagit inspiration både från andra paddelsporter men även skidåkning. Det är en skonsam träningsform som utmanar balansen men är lätt att lära sig!I Sverige ligger sporten under Svenska Kanotförbundet.

Kontakt:

Pella Ström, projektledare på gatukontoret, Malmö stad, 0738 51 53 35, pella.strom@malmo.se

Anna Hermansson, Malmö SUPklubb, 0706 977348, malmosupklubb@gmail.com

Birgitta Hjertberg, kommunikatör på gatukontoret, Malmö stad, 0709 34 14 11, birgitta.hjertberg@malmo.se