​Stöd till föreningslivet ger ett tryggare Malmö

​Stöd till föreningslivet ger ett tryggare Malmö

Föreningslivet i Malmö spelar en betydande roll för stadens fortsatta utveckling och medverkar till många viktiga möten mellan Malmöbor. Ideella krafter kan bidra till att öka tryggheten och toleransen. På måndagen beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att stödja stiftelsen Open Skåne och föreningen Amanah i deras arbete med att skapa ett gott klimat i Malmö.

Stiftelsen Open Skåne arbetar för att ta tillvara på religiös mångfald genom dialog, kunskaps- och nätverksbyggande, bland annat i nära samarbete med myndigheter, näringsliv, religiösa gemenskaper och akademin. Under 2018 ska man bland annat anordna två konferenser i Malmö.

Föreningen Amanah ska inom ramen för ett projekt drivet av rabbinen Moshe David HaCohen och imamen Salahuddin Barakat sprida kunskap om judar och muslimer till ungdomar och unga vuxna. Det ska ske genom bland annat skolbesök, kurser och seminarier. Syftet är att utmana fördomar, men också att bygga tillit.

Open Skåne och Amanah får 250 000 respektive 200 000 kronor till verksamheterna.

– Malmös arbete för interreligiös förståelse, alla människors lika värde och mot antisemitism fortsätter. Genom dagens beslut får arbetet ytterligare förstärkning. Förra veckans tragiska och upprörande händelser visar att vår strävan efter att vara en stad där alla Malmöbor är trygga och värderas lika ständigt måste pågå. Vi är en tolerant stad, men intoleranta mot dem som är intoleranta, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik, miljö och trygghet.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 0708-36 40 16