Supercykelstråk viktig del i framtidens cykelstad

Supercykelstråk viktig del i framtidens cykelstad

I takt med att Malmö växer och cyklisterna blir fler krävs nya sätt för att Malmöborna ska kunna ta sig fram på cykel på ett enkelt och smidigt sätt. Det planeras därför för ett flertal nya cykelvägar i staden, men också för supercykelstråk med särskilt hög framkomlighet och trafiksäkerhet. I dag godkände kommunstyrelsen utredningen som ska ge Malmö ett första supercykelstråk inom två år och som ger förslag på sammanlagt sex framtida supercykelstråk.

Supercykelstråk är breda pendlingsstråk mellan stadens olika delar, till exempel ytterområden och centrala delar, och binder ihop täta bostadsområden med arbetsplatsområden. Utformningen gör att det går att cykla i hög hastighet, de ska vara breda och jämna utan stopp och trängsel. Korsningarna ska vara få, men där de finns ska cykeln ha företräde.

Sträckor som kan bli aktuella för supercykelstråk är

• Kalkbrottet – Segevång
  • Gottorp – Triangeln
  • Lindängen – Nyhamnen
  • Jägersro – Triangeln
  • Rosengård – Västra hamnen
  • Central ringled med bland annat Malmö C, Värnhem och Södervärn som ansluter till övriga supercykelstråk

I dag görs 26 procent av Malmöbornas resor med cykel och andelen har ökat kraftigt de senaste åren. Vid resor som är kortare än tio kilometer är cykel det vanligaste färdsättet. Som en del i att skapa framtidens cykelstad är ambitionen att minst 30 procent av alla resor i Malmö ska göras med cykel år 2030. Supercykelstråk och andra satsningar är därför viktiga för att uppmuntra till ökad cykling och till att målet nås. Just nu byggs cykelväg utmed Tessins väg och inom kort också utmed Bellevuevägen och Major Nilssonsgatan för att förbättra möjligheten att cykla i västra Malmö.

Ärendet kommer att hanteras av kommunfullmäktige den 4 mars 2021.

– När fler väljer cykeln framför bilen ökar efterfrågan på snabba och bekväma sätt att ta sig runt i Malmö och den vill vi såklart möta. Med planerna på supercykelstråk likt dem i Köpenhamn och Utrecht gör vi det möjligt för Malmöborna att ta sig fram smidigt och enkelt samtidigt som staden kan växa på ett hållbart sätt, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

– Det finns många europeiska städer som genom satsningar på framkomligheten för cyklister också har fått fler cyklister. Malmö är redan idag en cykelstad, men med nya supercykelstråk och förbättrad framkomlighet för cyklarna i hela staden så gör vi det såklart lättare för fler att göra hälsosamma och hållbara val i sin vardag, säger Simon Chrisander (L), stadsbyggnads- och miljökommunalråd.

– Det är med stor glädje som vi nu infriar vårt vallöfte till Malmöborna om att knyta ihop staden med supercykelstråk. Cykeln är en mycket viktig pusselbit för att Malmö ska bli en hållbar stad – den är demokratisk, skonsam mot klimatet och tar mycket mindre plats än andra transportsätt. Och med de nya supercykelstråken kommer cykeln att bli det bästa resealternativet för ännu fler Malmöbor, säger Stefana Hoti (MP), partiföreträdare.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Simon Chrisander, 0768-99 24 00