​Sveriges första jämställdhetskonferens invigs i Malmö

​Sveriges första jämställdhetskonferens invigs i Malmö

Onsdag den 27 januari slås dörrarna upp för Sveriges första nationella och professionella jämställdhetskonferens. På Malmö Live samlas under två dagar yrkesverksamma och förtroendevalda från hela landet, som arbetar med och ansvarar för jämställdhet i privat och offentlig verksamhet.

Malmö har valts som värdstad för de första Jämställdhetsdagarna för att belysa och uppmärksamma stadens gedigna arbete med jämställdhetsintegrering. Malmö stad är också nominerad till Svenska Jämställdhetspriset och utsedd till en av fem finalister. Vinnaren koras under Jämställdhetsdagarna.

Konferensen arrangeras av Sveriges Kvinnolobby i partnerskap med MCI Scandinavia. Malmö stad är med som samarbetspartner. Jämställdhetsdagarna ska bli ett årligt återkommande tillfälle för kompetensutveckling inom jämställdhetsintegrering.

Årets program består av 25 seminarier med tillhörande verkstäder. Dessutom finns ett öppet program där Malmö stad erbjuder sina anställda att delta. Flera ministrar är på plats, kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) deltar, liksom jämställdhetskommunalråd Nils Karlsson (MP) som avslutningstalar.

– Medvetna satsningar på jämställdhet har gjort Malmö till ett föredöme i arbetet med att skapa en jämställd stad och är ett naturligt val för Sveriges första jämställdhetskonferens. Jag är stolt över vad vi har åstadkommit hittills, men vi har mycket kvar att göra, och jag är glad över att kunna välkomna så många yrkesverksamma och förtroendevalda hit under de här två dagarna. Jag är övertygad om att det blir givande, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Jämställdhetsdagarna är ett tillfälle för alla som arbetar med jämställdhetsfrågor i förvaltningar och beslutsfattare att lära av varandras erfarenheter och av den senaste forskningen. Det är hedrande att Malmö valdes ut som första stad att hålla i detta årligen återkommande arrangemang. Dessutom är det spännande att Malmö stad nominerats, och gått till final, till jämställdhetshetspriset för vårt arbete, säger Nils Karlsson (MP), jämställdhetskommunalråd.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Nakhshab Farhikhtah, pressekreterare, 0768-70 78 54