Sveriges snabbast växande sport flyttar internationell tävling till Malmö

Sveriges snabbast växande sport flyttar internationell tävling till Malmö

Padel är Europas snabbaste växande sport och även i Sverige upptäcker allt fler den snabba och underhållande racketsporten. Nu byter sportens världsomspännande Opentävling hemvist från Båstad till Malmö. Swedish Padel Open kommer att gå av stapeln i Malmö Arena den 4-8 november 2020.

På världsplan arrangeras bara 11 stycken opentävlingar i padel, och Malmö blir nu den första storstaden i Sverige och Norden att vara värd för en sådan tävling, i gott sällskap med städer som Buenos Aires, Madrid och Barcelona. Swedish Padel Open spelades för första gången 2018 i Båstad med uppföljning 2019, då tävlingen drog ca 16 000 besökare. Men idag blev det alltså officiellt att Swedish Padel Open flyttar till Malmö 2020. Det beräknas komma ca: 20-25 000 besökare till eventet, inklusive ett stort antal internationella besökare vilket så klart innebär ett lyft för stadens hotell och övriga besöksnäring.

- Vi är otroligt stolta över att få välkomna Swedish Padel Open till Malmö, säger Micael Nord, Näringslivsdirektör i Malmö stad. Det här är ett evenemang som passar Malmö väldigt bra: en ung, växande sport med förmågan att aktivera många åldrar och samhällsgrupper.

Padel är Europas och Sveriges snabbaste växande sport. I Sverige fanns för ca: 2,5 år sedan endast ett 40-tal banor, men vid årsskiftet 2019 fanns det över 1 000 banor i Sverige och utvecklingen accelererar fortfarande. För den som ändå missat padels explosionsartade växande popularitet kan man beskriva sporten som inspirerad av både tennis och squash. Man kan säga att padel är tennisens folkkära och underhållande syskon. Tempot är högt men det är samtidigt väldigt lätt att lära sig, så det går fort att komma igång med att spela. Swedish Padel Open ingår som deltävling i den internationella touren World Padel Tour (WPT) att jämföra med ATP och WTA inom tennisen med den skillnaden att WPT organiserar både damer och herrar.

- Swedish Padel Open i Malmö kommer att bli Sveriges absolut största padeltävling genom tiderna och vi siktar såklart på att slå världsrekord och komma över 9 600 åskådare under en dag vilket var nytt rekord för Mastersfinalen i Barcelona i december 2019, säger Nicklas Persson, ordförande i Swedish Padel Open. Jag tror absolut det är möjligt att lyckas med detta då intresset för padel i Sverige är helt enormt och jag tror definitivt att Malmöborna och alla andra padel- och idrottsintresserade ställer upp och ser till att ta sig till Malmö Arena, inte bara för att avnjuta världens bästa padelspelare bolltrolla på centercourten, utan även för att vara med och skriva historia med att ha satt världsrekord tillsammans med Malmö Stad, Malmö Arena och Swedish Padel Open.

För mer information, kontakta:

Sara Andersson, Projektledare Värvning, Malmö Turism
Sara.andersson15@malmo.se