​Tillfälligt stöd till uppskattad lekplats

​Tillfälligt stöd till uppskattad lekplats

Guldängens bygg- och odlingslekplats tilldelas 750 000 kronor för att fortsatt kunna bedriva verksamhet under 2020. Det beslutade kommunstyrelsen på onsdagen.

Guldängens bygg- och odlingslekplats i Sofielund är en uppskattad lekplats som skapas av barnen själva. Här kan de bygga, odla och lära sig mer om ekosystemet. Lekplatsen besöks dagligen av förskolor, skolor och fritids som tar del av den utepedagogiska miljön. På kvällar, helger och lov används den av barn och deras föräldrar och sedan starten 2017 har närmare 7000 barn besökt och byggt upp lekplatsen.

Guldängen är också Sveriges enda bemannade lekplats med pedagoger närvarande för att ta hand om besökarna och fram till 2019 har verksamheten finansierats av Allmänna arvsfonden. Med stödet från kommunstyrelsen möjliggörs det att verksamheten får en fortsättning även under 2020. Framöver förväntas den ideella förening som initierat Guldängens bygg- och odlingslekplats söka andra finansiärer.

– Med beslutet tar vi fasta på ett uppskattat initiativ och vill möjliggöra att verksamheten kan drivas vidare temporärt, samtidigt som de som engagerar sig för Guldängen ges en möjlighet att hitta andra finansiärer, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Trots stramare ekonomiska tider vill vi prioritera Malmöbarnens tillgång till lek och lärande och ge denna unika lekplats med pedagoger, som tusentals barn besökt under skoltid och fritid, tid och möjlighet att hitta långsiktig finansiering. Vi har beslutat att tillgänglighetsanpassa temalekplatser i staden och därför väger vi också särskilt in att Guldängen ska tillgänglighetsanpassas för barn med funktionsvariationer, säger Roko Kursar (L), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Ursula Savonius, politisk sekreterare (L), 0738-56 79 36