Vad gör Malmö stad för elever med dyslexi – svaret får du på Dyslexidagarna

Vad gör Malmö stad för elever med dyslexi – svaret får du på Dyslexidagarna

Prins Carl Philip har det. Albert Einstein hade det. Omkring fem procent av Malmös trettio tusen grundskoleelever har det – svårigheter att läsa, skriva eller räkna. På Dyslexidagarna i Malmö i helgen får frågorna fullt fokus.

– Kunskapen om dyslexi och dyskalkyli är god i Malmö och i dag finns en bra rutin för att fånga upp elever med denna funktionsnedsättning, men vi kan inte luta oss tillbaka, säger Kersti Ericsson, psykolog på Dyslexi Malmö som sedan starten 1993 arbetat med att synliggöra elever med dyslexi och utbilda pedagoger och skolpersonal.

Om en elev har läs-, skriv- eller räknesvårigheter ser mentorn till att en specialpedagog snabbt genomför ett språktest. Sedan gör skolans psykolog en helhetsbedömning. Allt bör gå snabbt och ta högst en månad. Därefter får eleven hjälpmedel och ett anpassat bemötande.

– Dyslexipedagogik är ett medvetet upplägg som egentligen gynnar alla. Det kan handla om att proven görs muntligt i stället för skriftligt och att eleven får längre tid på sig att göra provet, säger Kersti Ericsson.

I år är Malmö värdstad för Dyslexidagarna som äger rum på Stadionmässan 24–25 oktober. Kersti Ericsson, psykolog och teamledare i grundskoleförvaltningen, föreläser under fredagen tillsammans med Annika Johansson, specialpedagog på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen. Annika Johansson har skrivit handledningen ”Pedagogernas handbok – kunskap och vägledning om dyslexi” och föreläser under lördagen om studieteknik.

Dyslexidagarna arrangeras av Dyslexiförbundet FMLS i samarbete med Specialpedagogiska skolmyndigheten, ABF och Malmö stad.

Program och utställarförteckning finns på www.dyslexi.org

Kersti Ericsson, psykolog, grundskoleförvaltningen, 0703-15 60 52
Annika Johansson, specialpedagog på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, 076-850 56 67