På bilden ser vi deltagare från konferensen 2016.

Välkomna till Fehmarnbelt Days 2018 i Malmö: en konferens om förbindelsen mellan Tyskland och Danmark

28-29 maj anordnas Fehmarnbelt Days 2018 i Malmö. På plats finns Sveriges, Danmark och Tysklands infrastrukturministrar, representanter från forskning och näringsliv och många andra som vill utveckla vår region. Tyskland är Sveriges största exportmarknad och med en fast förbindelse över Fehmarn Bält underlättas transporterna mellan Sverige, Danmark och Tyskland – samtidigt som hela regionen knyts samman.

Konferensen, som är på engelska, har tidigare arrangerats i Lubeck, Hamburg och Köpenhamn. I år hålls konferensen i Malmö på Malmö Live Clarion Congress och Hotell.

-Malmö stad är stolta att tillsammans med Region Skåne fått värdskapet för Fehmarnbelt Days 2018. Det interregionala politiska samarbetet kring internationella infrastruktur i regionen stärks genom att medlemskretsen i det sk. STRING-samarbetet utvidgas, säger Jan Haak, planeringsdirektör på Malmö stad.

Ämnen som behandlas är bland annat infrastruktur, turism, näringsliv, arbetsmarknad, transport, logistik forskning och utbildning. Flera talare är bokade: två av dem är Charlotta Szczepanowski (Årets talare 2017) och Sveriges infrastrukturminister Thomas Eneroth. Dessutom kommer skådespelerskan Sofia Helin som spelar Saga Noren i kriminalserien Bron: en svensk-dansk samproduktion med Öresundsbron som symbol för regionaliseringen.

Konferensen är under två dagar: 28-29 maj. Dag 2 fokuserar på olika arrangörers och organisationers lösningar och de möjligheter de ser att förbindelsen för med sig. Då arrangerar alla organisationer egna föreläsningar eller seminarium. Se program och presentation av innehållet här www.fehmarnbeltdays.com

Arrangörer för Fehmarnbelt Days 2018:
Fehmarnbelt Committee
Fehmarnbelt Business Council
Femern A/S
STRING

Malmö stad och Region Skåne står som värdar.

Lite fakta om förbindelsen:
2,5: Så många timmar kommer det ta att resa mellan Malmö och Hamburg
7: Antal minuter det kommer ta att resa mellan Danmark och Tyskland med tåg.
11,6: Miljoner människor som kommer leva och bo i området förbindelsen berör.
10: Antal minuter det kommer ta att resa mellan Danmark och Tyskland med bil.
19: Så lång blir den nya förbindelsen i kilometer.
26: Miljarder danska kronor under en period på 50 år i faktiskt samhällsekonomisk nytta.
28/29: Vårens viktigaste datum då ”Fehmarnbelt Days” äger rum i Malmö.
55: Total beräknad kostnad i danska miljarder för projektet.
2020: Året för planerad byggstart.
2029: Året då förbindelsen planeras vara klar.

Kontaktpersoner:
Jan Haak svarar på frågor om Malmö stads syn på förbindelsen och utvecklingsfrågor i stort 0708-624271 Jan.Haak@malmo.se

Maria Korner Westin svarar på frågor om Region Skånes syn på förbindelsen 0768-870482 Maria.Korner-Westin@skane.se

Linda Herkel svarar på frågor om konferensen och tar emot bokningar 0709-341200 linda.herkel@malmo.se