Världens första pressquiz: Vem får skorna?

Världens första pressquiz: Vem får skorna?

Tio nya artister är nu klara för minnemärket Way To Go och kommer att få sina skor avgjutna i brons på Davidshallsbron i Malmö. Men vilka de är får ni själva vara med och avslöja. Välkomna på kanske världens första presskonferensquiz med Kalle Lind.

De första ledtrådarna presenteras redan nu. Det handlar alltså om tio personer som alla på något sätt lämnat ett avtryck i Malmös artistvärld.

Ledtrådarna

En sjöng till sin mamma, en annan spelade detsamma. Här finns en filmregissör som var den första och en TV-person som träffade de största. Någon skrev en bok om teatern på äldre dar och en annan musik om våren som på svensktoppen fick stort gensvar. Det var en som debuterade i Czardasfurstinnan och en annan blev snyggaste kvinnan. Sen har vi hen som kom tillbaka 1985 och slutligen var det en som skrev dikter om sitt hem.

Klura på det ni! Skriv era svar på en lapp, och glöm inte ert eget namn och vilken redaktion ni tillhör. Lappen överlämnas personligen till Kalle Lind på presskonferensen. Väl på plats blir det en förlängning av quizen, avslöjande av de rätta svaren och och prisutdelning till vinnarna i quizen.

Beslutet fattas av kulturnämnden

De tio nya artisterna har Malmöborna själva fått vara med att nominera. Sedan har kulturnämndens bedömningsgrupp valt ut tio namn bland nomineringarna. Beslutet fattas av kulturnämnden strax innan presskonferensen.

På plats finns kulturdirektör Elisabeth Lundgren, nämndsordföranden Sylvia Björk(S), den externa bedömningsgruppsdeltagaren Kalle Lind samt konstnären Åsa Maria Bengtsson som uppdragits att gjuta bronsskorna.

-----------------------------------------------------------------------

Tid: Tisdag 24 oktober klockan 13:15.

Plats: Form/Design Center, Lilla Torg 9, Malmö.

----------------------------------------------------------------------

Jon Willén
kommunikatör
jon.willen@malmo.se

Elisabeth Lundgren
kulturdirektör Malmö stad
elisabeth.lundgren@malmo.se

Sylvia Björk (S)
kulturnämndens ordförande, Malmö stad
sylvia.bjork@malmo.se

-----------------------------------------------------------------------

Way To Go

Minnesmärket Way To Go invigdes 2014 och är placerat på Davidshallsbron i Malmö. Titeln Way To Go syftar på den ”röda mattan” som rent faktiskt är ett gångstråk, men också symboliserar entrén och höjdpunkten i ett liv som artist. Mattans långa sträckning omfamnar bron och får en avslutning i en projektion av samma matta. Sortin, att stiga av scenen, symboliseras av skorna gjutna i brons, som är placerade längs båda sidorna av bron på en upphöjd sockel av grå granit.

Bedömningsgruppen

Medverkande i bedömningsgruppen: Sylvia Björk (S), ordförande kulturnämnden. Elisabeth Lundgren, kulturdirektör. Julius Malmström, nöjesentreprenör. Kalle Lind, kulturarbetare. Sara Cronberg, konstnärlig ledare Unga Teatern. Linda Johansson, planeringssekreterare kulturförvaltningen.

Redan utplacerade skor

Nuvarande artister på bron är Trolle Rhodin, Harry Arnold, Hector El Neco, Sixten Ehrling, Gören frau Hyllie, Olga Hellquist, Julian Kindahl, Carl-Gustaf Kruuse af Verchou, Edvard Persson, Nils Poppe, Leif Uvemark, Östen Warnerbring, Bo Widerberg, Oscar Winge, Naima Wifstrand, Eva Remaeus, Gudrun Brost, Git Gay och Maj Lindström.