Vinnare utsedda i InnoCarnival Skånes innovationstävling 2018

Vinnare utsedda i InnoCarnival Skånes innovationstävling 2018

Av 105 fantastiska tävlingsbidrag om en hållbar framtid var det klass NA1 från ProCivitas Gymnasieskola i Helsingborg, klass 7A från Slottsstadens skola i Malmö, klass 8E från Fröknegårdsskolan i Kristianstad samt klass NA15 från Johannes Hedbergsgymnasiet i Helsingborg som alla belönades av jurygrupperna med första pris under prisutdelningen på Malmö Live. Tävlingen arrangerarades av Malmö stad och Region Skåne i samverkan med ett 20-tal föreningar och företag.

Kategori Bästa innovation

Vinnare gymnasieskola:  ProCivitas, Helsingborg – NA1Medi-Cut

Juryns motivering:

”Med ett nytänkande, konkret förslag i ett högaktuellt ämne som utgår från befintliga processer och biologiska produkter kan vinnarens innovation på ett smidigt och lättillgängligt sätt göra en stor skillnad för många. Produkten har en stor utvecklingspotential och kan på sikt bidra till en hållbar utveckling såväl regionalt som globalt.”

Vinnare grundskola: Slottstadens skola, Malmö – 7ACODAK

Juryns motivering:

”Vi är duktiga på att panta burkar men med Codak kan man panta alla sopor – och få poäng. Hav, djur och natur vinner på minskad nedsmutsning, ekonomiskt utsatta kan få inkomst och industrin och samhället får hjälp med återvinning och utveckling. Var snäll och se till att Codak tas fram!”

Kategori Bästa arbetsprocess

Vinnare grundskola:  Fröknegårdsskolan, Kristianstad – 8ESAFEBAND

Juryns motivering:

”Genom att utnyttja mångfalden i klassen och de utmaningar men även möjligheter som det innebär, har gruppen tillsammans lyckats med en arbetsprocess präglad av ett fint klimat och ett gott samarbete. I klassen har de stöttat varandra när utmaningar i språkförståelsen har uppstått och nya relationer har skapats. En stor egen drivkraft har gjort att gruppen tagit ansvar för arbetsprocessen.”

Vinnare gymnasieskola: Johannes Hedbergsgymnasium, Helsingborg – NA15SOAPURIFY ORGANIC

Juryns motivering:

”Från att inte ha någon större kännedom om de globala målen har man skapat en balans mellan det innovativa, kreativa och kritiska tänkandet. Arbetet har präglats av tilltro och tillit till varandra och till var och ens förmåga. Genom att pröva och att ompröva har gruppen kunnat presentera en nyskapande och särpräglad innovation.”

Samtliga pristagare

Pristagare - Kategori INNOVATION – studenter

1.”REPA MERA”, Malmö universitet

2.”VÅGA!-TILLSAMMANS”, Malmö universitet

Läs samtliga av juryns motiveringar i bifogat dokument

Kontakt och mer information

För mer information om bidragen:
Jenny Kölfors, Malmö stad, projektledare InnoCarnival Skåne 2018, telefon 0708-10 85 19

Bilder:
Fri publicering i samband med redaktionell text som handlar om InnoCarnival Skåne 2018

Fotograf: Alexander Germundsson

Hämta uppladdade bilder från prisutdelningen

Bildtexter:

Malmö 20180406 Vinnarna i grundskoleklass på InnoCarnival Skåne 2018, klass, 7A, Slottstadens skola, Malmö belönades för ”CODAK” - en pantmaskin som ger poäng. Klass 8E, Fröknegårdssskolan, Kristianstad fick pris för sitt sätt att arbeta med innovationen ”SAFEBAND” och utnyttja mångfalden i klassen.

Malmö 20180406 Bidrag på InnoCarnival Skåne som vunnit studieresa till Hong Kong.

De tre vinnande arbetsgrupperna från gymnasiet kommer från klass NA1 ProCivitas Helsingborg, NA15 Johannes Hedbergsgymnasium Helsingborg samt NA1 ProCivitas Helsingborg.