VM-finalen 2016.

​VM-deltävling i skateboard tillbaka -med världsmästare från Malmö på hemmaplan!

Varje år sedan skateparken i Kroksbäck donerades till staden för världsmästerskapet Park Series har tävlingen återvänt till Malmö. 2016 var det för själva VM-finalen och 2017 var det både EM-final och VM-deltävling. Och nu är det dags igen. Efter Sao Paulo, Vancouver och Huntington Beach är det Malmös tur den 6-8 september. 2017 års regerande världsmästare Oskar ”Oski” Rozenberg Hallberg från Malmö är en av de tävlande åkarna.

Världsmästare från Malmö
Efter två regniga dagar i Shanghai den 22-23 september 2017 stod det klart: Malmösonen Oskar ”Oski” Rozenberg Hallberg var 2017 års världsmästare. Vinsten gjorde avtryck världen över och genererade en nominering som ”årets nykomling” på Idrottsgalan. Den 8 september får alla Malmöbor möjligheten att se ”Oski” på hemmaplan, men Malmö har fler medaljhopp än så - Kalle Berglind som slutade trea vid förra årets tävlingar i Malmö är en seedad storfavorit och ett av årets wildcards har delats ut till Fernando Bramsmark, även han före detta elev på Bryggeriets skateboardgymnasium. Malmös status som skatestad är helt enkelt skyhög.

Hos damerna är konkurrensen benhård och spänningen blir laddad när 2016 års vinnare och bara 14 år fyllda Brighton Zeuner återvänder till Malmö. Tidigare deltävlingar har vunnits av japanskorna Kisa Nakamura och Sakura Yosozumi med Brighton som evig trea. Från Sverige deltar flera förhoppningsfulla åkare i Continental Championships på torsdagen.

– Det är stort att både Park Series och Continental Championships är tillbaka i Malmö. Skateboard i Malmö bara växer och växer. Tre åkare härifrån i VM och ett gratis kanonarrangemang för Malmöborna med både tjejer och killar i Kroksbäck. Och i år blir det ju dessutom utställning med Evan Hecox också. Full fart hela veckan, säger Malmö stads skateboardsamordnare Gustav Svanborg Edén

EM och VM under samma helg
Dagarna innan VM-deltävlingen anordnas europamästerskapet Continental Championships i Kroksbäck Skatepark. Tävlingarna ger åkare från hela Europa möjlighet att kvala sig in till seriens final i Shanghai. Malmö gästas på så vis av både EM och VM under en och samma fartfyllda helg.

Tider
Torsdag 6 September
10:00-13:00 Damer - Continental Championships: Europe
14:00-17:00 Herrar - Continental Championships: Europe