Sanna Persson Halapi som Gafsan, och Mari Götesdotter som Filifjonkan

Filifjonkan – världens räddaste tant

Den 14 oktober är det premiär på Unga Teatern för Filifjonkan som trodde på katastrofer av Tove Jansson. Filifjonkan är en av alla snillrika figurer i författaren Tove Janssons berättelser om Mumintrollen, som fascinerat vuxna och barn genom årtionden. Den fina Fru Filifjonk fejar, putsar och oroar sig för den katastrof som när som helst kan komma. En vacker sommardag bjuder hon den fina Fru Gafsa på te. Porslinet är väl utvalt, kakorna utsökta och Fru Gafsa på gott humör, men Filifjonkans tankar kretsar bara kring katastrofen.

Regissören Ada Berger beskriver Filifjonkan som världens räddaste tant:

– Jag har alltid blivit mer stärkt och tröstad av berättelser om de rädda, blyga, arga och dumma. Jag har fått mer kraft och mod av dem än av de snälla, starka och modiga. Kanske är det lättare att känna igen sig. Och kanske är det bara den som är riktigt rädd som kan vara riktigt modig. Och om fru Filifjonk, världens räddaste tant, kan vara modig så kan vi det allihop.

Filifjonkan spelas av Mari Götesdotter, och Sanna Persson Halapi spelar rollen som Gafsan.

Filifjonkan som trodde på katastrofer rekommenderas från 9 år, och spelas för skolor på vardagar och offentliga föreställningar på helger.

Kontakta gärna mig för intervjuer med regissör och skådespelare. Läs mer om föreställningen i det bifogade materialet.

Med vänlig hälsning,
Carin Hebelius, Malmö Stadsteater
040-20 86 76, 0702-27 42 38, carin.hebelius@malmostadsteater.se

Filifjonkan som trodde på katastrofer är en samproduktion med Unga Dramaten. Producerad i samarbete med Colombine Teaterförlag, Agency North Ltd och Moomin Characters Ltd.