Förändringar i Malmö Stadsteaters utbud med anledning av coronapandemin (Covid-19)

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2020 13:00 CET

Malmö Stadsteater gör ett uppehåll i den publika verksamheten från och med måndag 23 mars till och med torsdag 30 april. Foto Johan Sundell

Både Malmö Stadsteater och Malmö Live Konserthus har nu tillsammans med ägaren Malmö stad beslutat att med anledning av coronapandemin pausa den publika verksamheten under en period framöver. Detta både för att bidra till att förhindra vidare smittspridning och att många aktiviteter redan ställts in eller flyttats fram, och att det inte finns tillräckliga förutsättningar för att genomföra vissa föreställningar, konserter och arrangemang med begränsad publik.

– Det känns förstås mycket märkligt att stänga ute publiken när vi är kulturella mötesplatser, men naturligtvis måste Malmö Stadsteater och Malmö Live som många andra kulturinstitutioner, också agera som ett resultat av coronasituationen. Vi har förståelse för besluten som bolagens styrelser har fattat, säger Maria Frej, VD och konserthuschef för Malmö Live Konserthus och Kitte Wagner, teaterchef vid Malmö Stadsteater.

Från och med måndag 23 mars till och med torsdag 30 april genomförs därför inga konserter, teaterföreställningar eller andra arrangemang med publik i konserthuset eller på stadsteatern. All publik som har biljetter till någon av de inställda föreställningarna kommer att bli kontaktade av arrangören.

Arbetet bakom kulisserna fortsätter under perioden, och medarbetarna arbetar vidare såvida de är fortsatt friska.

– Hela teatern har försökt in i det sista att hålla den publika verksamheten flytande. Men nu går det inte längre. Vi kommer att göra allt vi kan för att hitta kreativa lösningar för att anpassa och tillgängliggöra föreställningarna digitalt. Så snart vi får möjlighet öppnar vi för vår publik igen, säger teaterchef Kitte Wagner.

Malmö Stadsteaters verksamhet planeras enligt nedan:

Ögonvittnen på Studion har filmats med 3D-ljud och kommer att kunna sändas digitalt till de skolor och personer som köpt biljetter till föreställningen.

Prekariatet på Intiman spelade sista föreställningen torsdag 19 mars.

Tartuffe på Hipp kommer att färdigställas för att förhoppningsvis visas någon gång i framtiden.

Halva månen på Intiman pausar repetitionerna. Målet är att ha premiär i slutet av maj.

Kitte Wagner, teaterchef, tel: +45 20 12 35 48, kitte.wagner@malmostadsteater.se

Carin Hebelius, kommunikatör/press, tel: 0702-27 42 38, carin.hebelius@malmostadsteater.se

Malmö Stadsteater spelar nyskriven dramatik varvat med klassiker på tre scener: Hipp, Intiman och Studion.