Fördelar med nyckellösa lås

Fördelar med nyckellösa lås

Bekvämlighet

Bekvämlighet är förmodligen det första man tänker på när man pratar om nyckellös upplåsning, men det handlar om mer än enkelt inträde eller att inte behöva fumla med nycklar. Knappsatser och andra typer av elektroniska dörrlås är ofta enkla att installera och underhålla, och tillåter uppgradering från traditionell mekanisk dörr med minimal störning.

Med nyckellösa lås går det enkelt och snabbt att lägga till eller återkalla åtkomst. Användarvänliga funktioner som flerspråkig röstvägledning för programmering och avancerad pekskärmsteknik gör det enkelt att hantera ett stort antal individer utan specialverktyg eller teknisk kunskap.

Spara tid och pengar

Kostnaderna för att göra nya nycklar kan öka över tid. Detta gäller särskilt för företag med hög personalomsättning, till exempel livsmedelsbutiker och detaljhandlare. Personalomsättning, olika arbetstider och stora lokaler är utmaningar för arbetsgivare och säkerhetspersonal. Att hålla reda på fysiska nycklar kräver kontrollering och organisering - som båda tar tid och pengar. Dessutom behöver man byta ut alla lås om för många nycklar tappas bort.

Utseende och design

Många digitala lås finns idag i snygg design, tillverkat i hållbara material som inte bara skyddar mot oönskad åtkomst, utan också mot väder.

Den växande användningen av touchscreen har bidragit till förbättrad designstandard jämfört med traditionella knappsatslås. Deras eleganta och sömlösa yta liknar moderna enheter som smartphones och surfplattor

Avancerad säkerhet

För mer säkerhetskänsliga institutioner eller företag med hög personalomsättning, är det viktigt att ha ett system som kan hantera byggnadens och dess användares specifika behov. Mekaniska nycklar kan gå förlorade, bli stulna eller kopieras, men ett lösenord skyddar mot denna risk (förutsatt att det är väl valt och ändras med jämna mellanrum).

Vissa system har inbyggda funktioner så som behörighetsnivåer och möjligheten att programmera tusentals unika åtkomstkoder eller flera scheman för att begränsa åtkomsttider för vissa användare.

• Att inte ha ett fysiskt lås att dyrka upp, är det nyckellösa låset största fördel. En skicklig tjuv kan dyrka upp ett vanligt lås på mindre än en minut.
  • Vid förlust av en fysisk nyckel, infinner sig en ovisshet om vart den är, eller om någon möjligtvis har stulit den. Med ett nyckellöst lås, kan du snabbt och enkelt byta kod, eller blockera åtkomst.
  • Nyckellösa lås är oftast utrustade med skydd mot yttre skadepåverkan.
  • Att installera ett nyckellöst lås är också ett smart sätt att hålla koll på vem som har använt dörren och vid vilken tidpunkt.
  • Om någon försöker sabotera ett nyckellöst lås, så går ett larm som avskräcker inkräktaren och en signal skickas till systemet så att du blir varse om vad som händer

Ett lås skall alltid vara godkänd, vilket avser certifierade produkter enligt SSF 3522, lägst klass 3.

Taggar

Malux säljer tekniska lösningar och säkerhetsprodukter. Vi arbetar med infrastruktur- , fastighets- och belysningsprodukter inkl. service och eftermarknad, industriellt och explosionsskyddat elmateriel samt fordons-, tåg- och kommunikationstillbehör.

Kunderna finns inom kemi-, läkemedels- och processindustri, fordonsindustrin, byggindustri, installationsbranschen och den offentliga sektorn. Malux-koncernen arbetar över hela Norra Europa och har kontor i Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen.

Malux huvudkontor och lager ligger i Örnsköldsvik. Geografiskt finns Malux nära till hands genom våra kontor i Stockholm, Stenungsund, Malmö, Bräkne-Hoby och Kalmar. Vi garanterar god leveranskapacitet som uppfyller era önskemål. Vi är certifierade enligt ISO 9001.

Kontakta oss på Malux! Växel. 0660-29 29 00 eller info@malux.se