Malwa växer vidare och byter namn

Med drygt 50% tillväxt 2015 fortsätter Malwa växa på marknaden för mindre skogsmaskiner och passar nu på att byta namn till Malwa Forest AB. Stärkt av framgångarna satsar Malwa vidare på fortsatt tillväxt i Sverige och behöver bland annat mer säljresurser.

Skene 7 mars 2016: Malwa meddelar idag att bolaget byter namn från Malwa International AB till Malwa Forest AB för att tydligare koppla företagsnamnet till verksamheten. Samtidigt meddelas att omsättningen för 2015 ökade till 52,8 miljoner kronor, en ökning med drygt 50% jämfört med 2014. ”Vårt tydliga fokus på den svenska marknaden i kombination med en fortsatt trend mot beståndsgående gallring har burit frukt. Vi ser en fortsatt tillväxtpotential i Sverige och söker nu ytterligare säljresurser” säger Hans Lindberg, VD för Malwa.

Under 2015 har Malwa förstärkt sin eftermarknadsorganisation med två personer för att kunna möta de ökade volymerna. Dessutom började Nils-Olof Berntsson (f.d. Bracke Forest) i november som säljare på norra Sverige. ”Jag är mycket entusiastisk och ser ett stort intresse för Malwas maskiner, både bland markägare och entreprenörer” säger Nils-Olof som redan sålt sina första maskiner. Nu söker Malwa ytterligare säljresurser för södra Sverige.

”Minibrunetten var den senaste maskinen som blev en succe eftersom markägarna älskade den, Nu skall Malwa bli markägarnas nya favoritmaskin” säger Magnus Wallin
De senaste 30 åren maskinutveckling har initierats av skogsindustrin och maskintillverkarna med ett mål, att sänka drivningskostnaden. Markägarnas krav på markskoning i gallringen i kombination med mindre stickvägsarealer ökar potentialen för Malwa’s lätta beståndsgående maskinprogram.
”Tidiga gallringar med minimal markpåverkan och hög kvalitet i strävan att skapa stormfasta, virkesrika bestånd är framtiden” avslutar Magnus Wallin

• Offentlig sektor

• bonitet
  • klimatförändringar
  • skogsbruk
  • kombimaskin
  • iqan
  • logmax
  • cat
  • cranab
  • markskoningsgaranti
  • beståndsgående
  • stickvägar

Malwa International AB är en ledande tillverkare av mindre skogsmaskiner med minimal miljöpåverkan.Malwa utvecklar, tillverkar och marknadsför produkterna för en internationell marknad. Malwas skördare och skotare kännetecknas av hög tekniknivå i ett kompakt format.

Magnus Wallin

Presskontakt Vd +4632039840