Modersmål och Lätt Svenska - Den nya tidens säljargument!

Mer än en femtedel av alla svenskar har annat modersmål än Svenska. Ändå envisas de flesta företagen att köra ensidig marknadsföring och kommunikation på enbart svenska. Vid rekrytering så är svenska ofta ett måste. Det är helt galet! Man frångår den grundläggande principen av sund sälj- och marknadsföringsstrategi; Att förstå och kunna kommunicera med kund. Vilket företag har råd att välja bort 20% av sitt kundunderlag?

Den 21 februari är det den Internationella Modersmålsdagen. Med anledning av detta så vill Mångfaldsakademien påminna företag att deras medarbetares språkkompetens kan användas i sälj- och marknadsföringssyfte.

Dagen är instiftad för att skapa medvetenhet samt förståelse, tolerans och dialog. Kommunikation betyder ömsesidigt utbyte, överföring av information. Hur bemöts en kund som pratar stapplande svenska eller med en brytning? Anpassas kommunikationen för att säkra ett gott bemötande och potentiell genomförd försäljning? Vilka företag har förmågan och värderingarna för att säkra att deras medarbetare även kan kommunicera på 'Lätt svenska'?

För att hjälpa företag att kunna profilera och marknadsföra sig baserat på bl a språkkompetens, så har Mångfaldsakademien tagit fram den nya sökmotorn SpotMi.se. En första version av SpotMi kommer att lanseras tisdagen den 1 mars.

SpotMi är en sökmotor som hjälper kunden (konsument eller företag) att söka efter företag och organisationer baserat på mångfaldsspecifika sökkriterier inom kategorierna Språk, HBT, Barn/Förälder och Funktionsnedsättning.

Ett företag bör lista sig i SpotMi om de:

• Vill höras genom bruset - Mångfald är den nya tidens sälj och marknadsföringsverktyg.
  • Vill vara med att bryta normen och göra det traditionellt svaga till framtidens självklara styrka.
  • Har Mångfald och Inkludering i sin värdegrund.
  • Vil nå nya målgrupper.
  • Vågar låta sig utmanas - Lever de som de säger? Följer de den framtagna Mångfaldsplanen?

För mer information eller frågor, var vänlig att kontakta Sara Skullered; Telefon: 0735-002235, Email: sara.skullered@miakademien.se

Ni hittar även mer information på vår webbsida: www.mangfaldsakademien.se

-------

Den 21 februari infaller den internationella modersmålsdagen. Den är instiftad av Unesco med syfte att skapa medvetenhet om språkliga och kulturella traditioner- en kunskap baserad på förståelse, tolerans och dialog.

Mångfaldsakademien hjälper företag att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga genom ökad Mångfald och ett mer Inkluderande arbetsklimat. En positiv sidoeffekt är att detta även hjälper att skapa ett mer Hållbart och Integrerat samhälle.

Mångfaldsakademien arbetar med att bryta normer och att få individer, företag och organisationer att våga och vilja tänka och göra annorlunda. Våra produkter och metoder är utvecklade så att de är enkla att förstå och lätta att applicera. Det ska vara en kort startsträcka för att komma igång och man ska genast kunna se effekten och nyttan av arbetet.

• sökmotor
  • normbrytande