kv Ekollonet

Mannersons vinner Östergötlands Arkitekturpris

Östergötlandsarkitekturpris delas i år ut till Mannersons Fastigheters projekt på Stora Badstugatan/ Hospitalstorget 1,kv Ekollonet. Där ett omfattande ombyggnads och restaureringsprojekt av Axel Brunskogs byggnad från 1912 har sammanförts med en modern nybyggnation ritad av M5 Arkitektur.

Vi är väldigt glada över den fina utmärkelsen som vi tar som ett kvitto på att vår ambition att bygga attraktiva stadsdelar. Kv Ekollonet är utformat med stor omtanke inte bara om byggnaden i sig utan även den medeltida gatan som passerar utanför, den lilla parken som tillskapats intill och stadsdelens småskaliga karaktär. Byggnaden är uppförd med kvalitativa material som åldras vackert och lägenheterna innehåller goda boendekvalitéer som förhoppningsvis innebär att de kommer kunna bestå över mycket lång tid.

Mannersons är en långsiktig fastighetsägare som gärna tar en aktiv roll i stadsutvecklingen på de orter vi verkar. Vi tror att god arkitektur är en av grundpelarna i skapandet av en attraktiv stad.

Motivering

Kv Ekollonet

Den nya byggnaden visar hur ny och äldre bebyggelse kan samverka på ett tilltalande sätt, genom passande skala, bra materialval och goda proportioner. Den nya byggnaden övertygar med ett självständigt uttryck och en balanserad och intresseväckande gestaltning.

Regioner

Mannersons Fastigheter erbjuder och utvecklar bostäder och lokaler. Verksamheten präglas av en vilja att bidra till stadsutveckling och stadens framtida konkurrenskraft och attraktivitet. Grunden lades 1886 med en handelsbod på Storgatan 62. Med tiden vidareutvecklades affärerna till en grossistverksamhet och under 1970-talet förvärvades de första fastigheterna.Fastighetsbeståndet uppgår till 51 fastigheter som underhålls och utvecklas långsiktigt och ansvarsfullt. Med ambitionen att alltid vara nära ger vi de som bor hos oss den bästa servicen och möjlighet för företag och organisationer att växa.

Carl-Fredrik Grönhagen

Cathrin Ferraro