Mannheimer Swartling biträder Hexagon vid förvärv av Intergraph

Hexagon AB har förvärvat Integraph, en global leverantör av industrispecifika mjukvaruprodukter för cirka 2,1 miljarder US dollar på skuldfri basis (enterprise value).

Finansiering av förvärvet av Intergraph har säkrats och förvärvet kommer att ytterligare förstärka Hexagons position som en världsledande mätteknikkoncern. Därutöver har ett lånelöfte erhållits för att refinansiera Hexagons syndikerade lån på 1 miljard euro. Hexagon har för avsikt att genomföra en nyemission motsvarande cirka 850 miljoner US dollar så snart som möjligt efter det att transaktionen är genomförd.

Hexagon har rådgivits av Mannheimer Swartling i finansieringsfrågor och konkurrensrättsliga frågor avseende EU relaterade med förvärvet. Arbetet leddes av Zoran Stambolovski, assisterad av Karolina Ericsson, Hans Abrahamsson och Susanne Forsberg. Hans Petersson och Åsa Hansdotter biträdde i frågor rörande nyemissionen och Johan Carle i konkurrensrättsliga frågor avseende EU, assisterad av Meike Johnsen och Jürgen Busch.

• Juridik

Mannheimer Swartling är den ledande affärsjuridiska advokatbyrån i Norden med omfattande internationell verksamhet. Klientbasen består av många av Sveriges och världens ledande företag. Gemensamt för byråns klienter är att juridiken spelar en viktig roll för den affärsmässiga framgången. Flera år i rad har vi utsetts till klienternas och studenternas favoritbyrå. Vi är en fullservicebyrå med cirka 635 anställda på tolv kontor i sex länder. 2009 omsatte byrån 1,2 miljader kronor. Läs mer om oss på www.mannheimerswartling.se.

Hanna Laurentz

Presskontakt press-och marknadsansvarig 08-59506487