Debattartikel: Släpp fram kreativiteten – öka lönsamheten

För de allra flesta företag är lönsamheten helt avgörande. I svåra tider som vi nu går igenom överväger många att skära ner. Men vi vill dela med oss av några tips för att göra tvärtom – utveckla i stället för att avveckla.

Ett vanligt sätt att öka lönsamheten är att öka produktiviteten. Men det behöver inte vara genom att färre personer utför lika mycket arbete – det kan också vara genom att lika många gör mer.

Under våren argumenterade två forskare på SvD Brännpunkt för att produktiviteten bara kan öka om de anställda kan påverka och utvecklas. En ytlig syn på produktivitet, med ökade krav och hårdare styrning, skapar enligt forskarna både dåliga resultat och dålig arbetsmiljö.

Forskarna förordade inflytande över arbetssituationen som lösning. Vi vill dela med oss av ytterligare några förslag. Tre av förslagen kommer faktiskt från medarbetarna själva – anställda och chefer på företag och organisationer i hela landet.

I den senaste undersökningen från Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel, svarade sju av tio att det finns en stor outnyttjad kreativitet på deras arbetsplatser. Mer än hälften upplever att deras arbetsgivare inte främjar kreativiteten – trots att en majoritet tror att det skulle öka både trivseln och lönsamheten.

Samtidigt står företagen inför en rad utmaningar. Manpowers senaste talangundersökning visade att mer än var tredje företag i Sverige avstod från att anställa för att de inte hittade rätt kompetens. 2011 var motsvarande andel ungefär en sjättedel. Konkurrensen om de bästa medarbetarna ökar alltså allt mer.

Dessutom konstaterade Vinnova och forskningsinstitutet IMIT i en rapport förra året att det ökade behovet av kreativitet och förändringsvilja medför nya krav på organisation och ledarskap. Om ledningens roll har varit att ta fram detaljerade mål, direktiv och mätningar är den nu snarare att peka ut riktning, skapa förutsättningar för att experimentera och att erbjuda stimulerande arbetsuppgifter.

Hur gör man då för att öka kreativiteten på svenska arbetsplatser? Manpower Work Life-panelen har en tydlig uppfattning om vilka tre faktorer som är viktigast:

- Att medarbetare erkänns och uppmärksammas.

- Att det är möjligt att driva egna förslag vidare.

- Att det finns bra system för att ta till vara på medarbetares idéer.

Som arbetsgivare har vi en viktig uppgift i att tillvarata medarbetarnas kompetens. Förutom kunskaper kräver kreativitet också inre motivation och metoder för nytänkande. Det räcker det alltså inte att rekrytera personer med rätt kompetens – de måste också få förutsättningar att använda den.

Kairos Future har under det senaste decenniet gjort en lång rad studier av förutsättningar för kreativitet och innovationskraft i såväl svenska som globala företag. Resultaten visar att de nyckelfaktorer som Work Life-panelen lyfter fram också har en mycket stark koppling till kundnöjdhet och konkurrenskraft.

ManpowerGroups medarbetare byter ofta miljöer. Våra konsulter är vana att sätta sig in i nya roller och göra nya saker på nya sätt. Men att tänka nytt är även viktigt för oss som organisation: Om vi ska kunna erbjuda våra kunder de lösningar de behöver måste vi ligga i framkant. Därför är det viktigt för oss att hela tiden analysera hur arbetslivet utvecklas.

Manpower Work Life-undersökningen visade också på två konkreta förbättringsmöjligheter för oss chefer. Dels bedömer åtta av tio att lönsamheten och trivseln skulle öka om cheferna är kreativa och uppmuntrar medarbetarna att vara det, dels finns det ett samband mellan uppmuntran av nya idéer och förtroendet för chefen.
Men inte bara det enskilda företagets tillväxt utan hela samhällets bygger på innovationer. Innovationer handlar inte bara om att ta fram nya produkter, det kan lika gärna handla om tjänster, processer, affärsmodeller eller upplevelser. Och alla innovationer förutsätter kreativitet och bygger på kombinationen av ett kreativt klimat och arbetssätt och system som stödjer kreativitet.

Om undersökningsresultaten stämmer får arbetsgivare som satsar på kreativitet ett mer innovativt klimat, samtidigt som både trivseln och lönsamheten ökar. Så släpp fram din egen och de anställdas kreativitet – potentialen är enorm.

Lars Forseth, vd ManpowerGroup

Mats Lindgren, vd Kairos Future