En effektiv organisationskultur

Medan vi i Sverige bara har ett ord för effektivitet, har man inom engelskan två – efficiency och effectiveness. Även om termerna ofta används synonymt så avser de fånga en viktig skillnad: medan efficiency handlar om att göra saker rätt, så handlar effectiveness om att göra rätt saker. Men vad kännetecknar  egentligen en effektivitetskultur?

För att veta att företaget faktiskt gör rätt saker krävs en fungerande omvärldsanalys – vilka förändringar i omvärlden behöver företaget svara upp mot? Vår Work Life-studie visar att de organisationer som är bäst på att förnya sig för att möta nya krav och behov från omvärlden är de som har fungerande system på arbetsplatsen för att ta tillvara på medarbetares idéer och förslag. Bland de medarbetare som arbetar på arbetsplatser som är bra på detta menar 95 procent att organisationen också anpassar sig snabbt till omvärlden.

Fostra katedralbyggare

Spelar det någon roll huruvida man som enskild stenläggare upplever att man är anställd för att stapla stenar på varandra, eller för att bygga en katedral? Organisationsteoretiker i alla tider verkar ha varit övertygade om det, vilket hjälper till att förklara varför inspirerande visioner har framhävts som så viktiga inslag i företagskulturer. Och förmodligen har de rätt, för visst är det lättare att lägga ner den där extra energin när man brinner för slutresultatet.

I Work Lifestudierna ser vi tydliga tecken på detta. Medarbetare som uppger att de känner sig engagerade i sitt nuvarande jobb rapporterar i betydligt högre grad att arbetet på jobbet också utförs effektivt. Medan 78 procent av anställda som känner sig mycket engagerade upplever att arbetet utförs effektivt, så är motsvarande siffra 26 procent bland de som inte alls känner detta.en effektiv chef kan inte jobbet

En effektiv chef kan inte jobbet

Ju större en organisation blir, ju mer komplexa och varierande arbetsuppgifterna blir, desto mindre blir möjligheten för chefer att själva bemästra dem alla. I vår snabbrörliga och kunskapsintensiva värld är det inte sällan så att expertrollen måste få ligga hos de anställda. Cheferna får då släppa taget om detaljerna för att istället koncentrera sig på det som de är unikt lämpade för att tillföra: helhetsbilder, visioner, koordinering, uppmuntran. resultaten av Work Lifestudien visar att arbetsplatser där chefen upplevs uppmuntra de anställda att ta mycket eget ansvar i betydligt större utsträckning upplevs fungera effektivt än arbetsplatser där chefer lägger sig i detaljerna. Chefers förmåga att påverka en organisations effektivitet ligger alltså ofta i förmågan att påverka de mjuka variablerna – arbetskulturen snarare än mikromanagement.

Om undersökningen

Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Det totala antalet svarande i den senaste undersökningen var 6 362 personer. Undersökningen genomförs även i Norge. Där består panelen av 10.000 personer och antalet svarande uppgick till 4 980 personer.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal orter och bedriver verksamhet under tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsida på nätet med fler än 100 000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.

• undersökning